آیا استفاده از آنتی ویروس ویندوز دفندر جهت محافظت از رایانه شخصی توصیه می‌شود؟

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

حتماً شما نیز تاکنون به این نکته پی برده‌اید که سیستم‌عامل ویندوز 10 برخلاف نسخه گذشته خود یعنی ویندوز 7 دیگر فرد مصرف‌کننده را وادار به نصب نرم‌افزار آنتی‌ویروس ننموده و وی را با نمایش پیغام‌های متعدد خود آزار نمی‌دهد. از زمان عرضه نسخه هشتم سیستم‌عامل مذکور به بعد، بسته امنیتی ویژه‌ای تحت عنوان ویندوز دفندر (Windows Defender) به بطن ساختار سیستمی ویندوز افزوده شده است که عملیات محافظت از رایانه شخصی را در پس‌زمینه خدمات به انجام می‌رساند؛ اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که بسیاری از کاربران اغلب اتکا به سرویس فوق جهت برقراری امنیت سیستم خود را در دستور کار جای نداده و با نصب نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس شخص ثالث، باور خود مبنی بر کمبود قدرت و پتانسیل بسته ویندوز دفندر را با بهبود بیشتری همراه می‌سازند، اما آیا این مهم از صحت و درستی برخوردار بوده و برنامه پیش‌فرض ویندوز بر طبق عقیده کاربران حقیقتاً ضعیف می‌باشد؟ آیا نصب یک نرم‌افزار لازم و ضروری است؟

اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که اتکا به ویندوز دفندر به‌تنهایی جهت فزونی سطح ایمنی رایانه شخصی و اطلاعات کافی نمی‌باشد، اما برخی نیز در این بین به‌هیچ‌عنوان نرم‌افزار آنتی‌ویروسی را نصب نکرده و با جملاتی نظیر "من زیاد فلش به سیستم وصل نمی‌کنم"، "من به هر سایتی سر نمی‌زنم و هر چیزی رو دانلود نمی‌کنم" و ... عمل خود را توجیه می‌کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس در حالت کلی امری بسیار بسیار لازم و ضروری به شمار می‌رود، زیرا اتصال به شبکه گسترده اینترنت حتی برای کسری از ثانیه نیز دروازه‌ای از دنیای عجایب مجازی و قلمرو انواع و اقسام ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها، بدافزارها، باج‌افزارها، نرم‌افزارهای مخرب و غیرضروری، کرم‌ها و ... را به روی رایانه شما باز کرده و تمامی اطلاعات شخصی و کاربر را در معرض خطرات هنگفتی قرار می‌دهد. بر همین اساس هوشمندی فرد و مراقبت فراوان وی در خصوص جستجوهای خود و ... به تنهایی کافی نبوده و نصب و استفاده از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس جهت عملکرد به‌عنوان یک سد امنیتی مستحکم در کنار دیگر رویه‌های ایمنی نظیر دیواره آتشین سیستم‌عامل و سخت‌افزار مودم و ... بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

اگر گستره پیشروی خود را بازتر کرده و با دید وسیع‌تر به موضوع مطرح شده نگاه کنیم، در میابیم که حقیقت امر فراتر از این مهم بوده و پیشرفت علم و فناوری و فزونی سطح حملات انجام پذیرفته در سال‌های اخیر به سازمان‌های بزرگ و افراد صاحب نام، حتی استفاده از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس را کافی ندانسته و ترکیب آن با برنامه قدرتمند آنتی تروجان دیگری را بسیار لازم و ضروری تلقی می‌دارد، بنابراین افرادی که بسته‌های ضد ویروس را به‌تنهایی تحت استفاده خود قرار می‌دهند نیز از برخی تهدیدهای موجود در شبکه اینترنت کاملاً در امان نیستند، دیگر وای به حال آن‌هایی که هیچ‌گونه نرم‌افزاری را به کار نمی‌گیرند؛ اما سؤال مهم اینجاست که با وجود تعداد فراوان برنامه‌های ایمنی آنتی‌ویروس، کدام یک از قدرت و پتانسیل لازمه جهت به انجام رسانی این وظیفه خطیر برخوردار می‌باشد؟

آیا نرم‌افزار ویندوز دفندر از قدرت لازمه بهره‌مند می‌باشد؟

نرم‌افزار آنتی‌ویروس تعبیه شده در بطن ویندوز 10 تمامی عملکردهای خود نظیر اسکن و بررسی نرم‌افزارهای اجرایی، حفاظت از رایانه در برابر حملات اینترنتی و ... را به‌صورت خودکار به انجام رسانده و با ارائه رابطی جهت تدارک عملیات‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تر، به‌روزرسانی دوره‌ای خود از طریق دریافت بسته‌های آپدیت سیستم‌عامل و از همه مهتر عدم ایجاد دخالت‌های فراوان و بروز آزار و اذیت‌های گسترده برای کاربر موفق به دریافت توجهات بسیاری از جانب مصرف‌کنندگان گشته است. علاوه بر آن جلوگیری از کاهش چشمگیر سرعت رایانه شخصی به دلیل ماهیت ریشه‌ای آن در قالب ویندوز نیز از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت آن به شمار می‌رود.

بر طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط انجمن AV-TEST، نرم‌افزار آنتی‌ویروس ویندوز دفندر در گذشته از ضعف‌های عدیده‌ای رنج برده و به‌هیچ‌عنوان از پتانسیل لازمه جهت مقایسه با همتایان خود بهره‌مند نبوده است، اما این مهم دیگر به تاریخ پیوسته و حقیقت امر بهبودهای بسیار چشمگیر بسته امنیتی فوق و فزونی قدرت خالص آن را نمایان می‌سازد. بنابراین پاسخ به سؤال پیشتر مطرح شده بله است. نرم‌افزار ویندوز دفندر در حال حاضر از پتانسیل بسیار فراوانی در زمینه محافظت از رایانه شخصی مصرف‌کنندگان برخوردار بوده و توانایی رقابت تنگاتنگی با رقیبان موجود را در بطن خود نهفته دارد؛ اما همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد استفاده از یک برنامه ضد بدافزار (آنتی تروجان) امروزه مشخصه‌ای لازم و ضروری به شمار می‌رود.

ویندوز دفندر

اگر مجدداً به تست و بررسی‌های انجام پذیرفته از جانب انجمن اشاره شده در تاریخ آوریل سال جاری نگاهی بیندازیم، در میابیم که نرم‌افزار ویندوز دفندر موفق به شناسایی 99.9 درصد از بدافزارهای شایع و گسترده شبکه اینترنت و دفع 98.8 درصد از حملات روز صفر (Zero Day) شده است. نرم‌افزار آنتی‌ویروس نام آشنای آویرا نیز در طرف مقابل دقیقاً از امتیازات مشابهی بهره می‌برد، اما عملکرد بهتر در ماه‌های گذشته منجر به سعود جایگاه آن در فهرست رتبه‌بندی گشته است، بنابراین بر طبق بررسی فوق که از صحت بالایی نیز برخوردار می‌باشد، نرم‌افزار ویندوز دفندر دیگر برخلاف گذشته خود از ضعف پتانسیل رنج نبرده و بهبودهای بسیار شگرفی در زیرساخت آن صورت داده شده است که به‌عنوان گزینه‌ای قدرتمند می‌تواند به رفع نیاز و رقابت بپردازد.

انتخاب یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس مناسب به طیف گسترده‌ای از مشخصه‌های مختلف وابسته بوده و این مهم تنها محدود به امتیازات خام دریافتی در تست‌ها و بررسی‌ها نمی‌باشد.

اگرچه بسته‌های ایمنی توسعه یافته توسط دیگر کمپانی‌های موجود ممکن است به میزان بسیار اندکی نسبت به برنامه ویندوز دفندر قدرتمندتر عمل نمایند، اما هنگامی‌که دیگر فاکتورهای مربوطه نظیر کاهش سرعت عملکرد رایانه شخصی، مزاحمت‌های ایجادی ناشی از فعالیت نرم‌افزار و یا نمایش تبلیغات آزاردهنده در نسخه‌های رایگان، نصب افزونه‌های متعدد (که در حقیقت ضریب ایمنی رایانه را نیز با کاهش همراه می‌سازند) و برنامه‌های بسیار ضعیف مدیریت رجیستری سیستم‌عامل، بارگذاری طیف گسترده‌ای از خدمات مخرب و بی‌معنی، مکانیسم‌های ردیابی و جمع‌آوری الگوهای جستجوی شبکه اینترنت توسط کاربر به‌منظور کسب درآمد و ... را مدنظر قرار دهیم، در میابیم که نصب یک نرم‌افزار شخص ثالث نه تنها مزیت‌های هنگفتی را با خود به ارمغان نیاورده، بلکه نحوه کارکرد آن‌ها نیز ممکن است دروازه‌های دیگری از بی امنیتی را به روی شخص باز نمایند (در خصوص نسخه رایگان نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و نمونه محصولات عرضه شده از جانب کمپانی‌های بی‌نام و نشان‌تر).

ویندوز دفندر

نرم‌افزار ویندوز دفندر علاوه بر آنکه توانایی رقابت با دیگر آنتی‌ویروس‌های مطرح حال حاضر را برخوردار می‌باشد، تمامی قابلیت‌های حفاظتی خود را به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربر قرار داده و با تعبیه سازی آن در بطن سیستم‌عامل ویندوز و عدم بروز مزاحمت برای فرد، تأثیرات چشمگیری را در کاهش سرعت رایانه شخصی نیز به خود اختصاص نمی‌دهد. سیستم‌عامل ویندوز 10 در حالت پیش‌فرض مکانیسم‌های امنیتی گوناگونی نظیر پالایه SmartScreen را نیز در ساختار خود جای داده است که پیوسته جستجوهای اینترنتی فرد را تحت نظر گرفته و از دانلود بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب و سپس اجرای آن‌ها بر روی رایانه شخصی جلوگیری به عمل می‌آورد، لذا ترکیب ویندوز دفندر با دیگر قابلیت‌های سیستم‌عامل، به همراه نصب یک برنامه قدرتمند آنتی تروجان (Anti Malware) ایمنی فرد را از جوانب‌ بسیاری کاملاً تضمین می‌سازند.

ویندوز دفندر

در انتها باید خاطر نشان کرد که هدف از تدوین مقاله فعلی، به زیر سؤال بردن تمامی آنتی‌ ویروس‌های مطرح حال حاضر و معرفی ویندوز به دفندر به‌عنوان قدرت مطلق در بین آن‌ها نیست، بلکه هدف نمایش پتانسیل نهفته در بطن برنامه مذکور و فزونی قدرت چشمگیر آن در سال‌های اخیر می‌باشد. استفاده از نرم‌افزارهای ایمنی شخص ثالث ممکن است در دراز مدت مزیت‌های بیشتری را در قالب اندکی ایمنی فراتر با خود به ارمغان آورند، اما اگر از زوایای مختلف پیشتر اشاره شده به این مهم نگاه شود، وجود زیرساختی محافظتی به‌صورت تعبیه شده در بطن چهارچوب سیستم‌عامل بسیار بیشتر مثمر الثمر واقع می‌گردد. لذا پیشنهاد می‌شود که مصرف‌کنندگان قدری ذهنیت خود را نسبت به برنامه مذکور عوض کرده و درصورتی‌که قصد استفاده از آنتی‌ویروس‌های ساخته دیگر کمپانی‌های سوم شخص را در سر دارند، از تعصب کورکورانه نسبت به یک برند خاص خودداری کرده و با دید باز به انتخاب محصول مورد نظر خود اقدام کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...