نکاتی که باید هنگام خرید دوربین دیجیتال به آن ها توجه کنید

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۴ دیدگاه

برعکس چیزهایی که گفته می شود چیزی به اسم دوربینی که همه قابلیت ها را با هم دارد وجود ندارد. اگر چنین بود که دیگر جایی برای رقابت باقی نمی ماند؛ حق ثبت اختراع از دیگران سلب می شد و یک شرکت همه چیز را به انحصار خود در می آورد، هزینه به شدت بالا می رفت و در نهایت ما دیگر چیزی به اسم دوربین نداشتیم. 

خرید یک دوربین کار بزرگی است. در این مقاله نکات بسیار مهمی را به شما می گوییم که پیش از آن که پول خود را صرف چیزی کنید که مدت ها از آن استفاده می کنید باید درنظر بگیرید. 

 

چند نوع دوربین دیجیتال وجود دارد

همانطور که گفتیم هیچ دوربینی وجود ندارد که همه کارها را با هم انجام دهد. چند نوع دوربین وجود دارد: 

• پوینت اند شوت ( Point-and-shoot)

• بریج ( Bridge)

• میررلس ( Mirrorless)

• DSLR

 

دوربین های پوینت اند شوت 

point and shoot

 

دوربین های پوینت اند شوت دوربین های مبتدی هستند. دوربین بعضی از گوشی های هوشمند می تواند بسیار بهتر از بعضی از دوربین های پوینت اند شوت عکس برداری کند. اما اگر به دنبال چیزی هستید که یک دوربین خالص است و نه یک ابزار چند کاره الکترونیکی، دوربین های پوینت اند شوت برای شما مناسب هستند. 

این دوربین برای کسانی مناسب است که خیلی چیزی درمورد دوربین و عکاسی نمی دانند. اگر به دنبال دوربینی هستید که فقط عکس بگیرد این گزینه برای شما مناسب است. دوربین های پوینت اند شوت معمولاٌ به صورت خودکار کارهایی مانند فوکوس، بالانس رنگ سفید را انجام می دهند. برعکس دوربین های DSLR و میررلس کار خاصی لازم نیست انجام دهید. همانطور که از نامش پیداست فقط کافی است که دوربین را طرف چیزی بگیرید و عکس برداری کنید. قیمت این دوربین ها زیر ششصد هزار تومان است. اگر به دنبال دوربینی هستید که با هزینه پایین عکس های خوب بگیرد، پوینت اند شوت برای شما مناسب است. 

چند نمونه خوب از این دوربین ها: 

• Sony Cyber-shot DSC-RX100

• Olympus Tough TG-4

• Fujifilm x100F

point and shoot

 

دوربین های بریج

دوربینی که کمی از پوینت اند شوت سطح بالاتر است دوربین بریج یا اولترا زوم است. درحالی که این دوربین ها کیفیت عکس و زوم بهتری دارند، اجزای داخلی آن ها مشابه دوربین پوینت اند بریج است. دوربین های مگا زوم اجزای داخلی یک دوربین پوینت اند شوت و بدنه یک دوربین DSLR را دارند. دوربین های اولترا زوم با قابلیت های اتوماتیک عمل می کنند. قابلیت کلیدی دوربین های بریج زوم است، چیزی که بیشتر گوشی های هوشمند در آن بسیار ضعیف عمل می کنند. هزینه دوربین های اولترا زوم حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان است. 

اگر مشکل شما اندازه و یا هزینه است، دوربین های فشرده بریج نیز موجود هستند که هزینه آن ها زیر یک میلیون و دویست هزار تومان است. این دوربین ها ترکیبی از دوربین های پوینت اند شوت و اولترا زوم هستند. زوم آن ها خیلی قوی نیست اما هنوز هم می توان از آن در مکان هایی مانند کنسرت استفاده کرد. 

چند نمونه دوربین اولترا زوم: 

• Panasonic Lumix FZ1000

• Sony DSC-RX10 III Cyber-shot

• Canon PowerShot G3 X

ultrazoom

 

دوربین های میررلس

دوربین های میررلس قابلیت های بیشتری نسبت به دوربین های اولترازوم دارند. در حالی که دوربین های اولترازوم ترکیبی از دوربین های پوینت اند شوت و DSLR هستند، دوربین های میررلس یک قدم جلوترند. به جای دوربین پوینت اند شوت در یک بدنه DSLR، دوربین های میررلس قابیلت های بیشتری را در لنزهای قابل تعویض ارائه می دهند. اما دوربین های میررلس آینه و منظره یاب که استانداردهای دوربین  DSLR هست را ندارند. دوربین های میررلس برای عکاسان بی ریا و خجالتی خوب است!

دوربین های میررلس چند مزیت نسبت به دوربین های DSLR دارد که مهم ترین آن ها اندازه است. دوربین های میررلس کوچک تر از دوربین های DSLR هستند. علاوه بر آن فوکوس خودکار یکی از مهم ترین نکات درمورد دوربین های میررلس است. کیفیت ویدئو دوربین های میررلس بسیار خوب است چرا که این دوربین ها از DSLR ها جدیدتر هستند. علاوه بر آن لنزها با سیستم های مدرن خیلی خوب عمل می کنند. 

این لنزها بسیار محبوب شده اند و بسیاری از حرفه ای ها از آن ها استفاده می کنند. شما می توانید با هزینه دو میلیون و پانصد هزار تومان یک دوربین میررلس خوب بخرید. 

چند نمونه از دوربین های میررلس:

• Olympys OM-D E-M10 Mark II

• Panasonic Lumix G85

• Sony Alpha a9

mirrorless

 

دوربین های DSLR

دوربین های DSLR بهترین عکس ها را می گیرند و عملکرد بسیار خوبی دارند. با این حال مانند دیگر دوربین ها، DSLR نیز انواع مختلفی دارد. سطح مبتدی DSLR ها از حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان شروع شده و قابلیت های کمتری نسبت به دوربین های حرفه ای DSLR دارند. برای مثال در دوربین های مبتدی DSLR قابلیت هایی مانند وای فای و هواشناسی وجود دارد. شما بیشتر پول بدنه را می دهید تا لنز . درضمن قابلیت ها بیشتر دستی هستند تا اتوماتیک. 

کیفیت دوربین در دستان کسی که می داند چکار می کند واقعاٌ خوب است. اما ممکن است ناچار شوید که بیشتر برای لنز هزینه کنید تا بدنه دوربین. 

نمونه هایی از دوربین های DSLR

• Pentax K-S1

• Nikon D5600

• Canon EOS Rebel T6s

DSLR

 

مگاپیکسل و زوم همه چیز نیست 

zoom

برای خیلی ها مگاپیکسل از همه چیز مهم تر است. اما این موضوع مانند افسانه ی مگاهرتز است. همانطور که هنگام خرید یک میکروپردازنده سرعت ساعت همه چیز نیست، مگاپیکسل نیز تنها قابلیت دوربین نیست که کیفیت را تعیین می کند. رزولوشن بالا به اندازه کافی خوب هست و اگر نخواهید عکس را خیلی ویرایش کنید، استانداردهای مگاپیکسل به اندازه کافی خوب هستند. به علاوه، اگر می خواهید چیزی را روی فیسبوک آپلود کنید کیفیت عکس شما برای کاهش حجم پایین می آید. به جای تمرکز روی مگاپیکسل به فوکوس خودکار، تثبیت تصویر و اندازه سنسور تمرکز کنید. 

درضمن یک نکته مهم دیگر زوم است. فاصله کانونی آنقدرها هم مهم نیست و اگر در حال خرید یک دوربین پوینت اند شوت یا مگا زوم هستید نگذارید که 20x دلیل این باشد که یک 15x بهتر نخرید. درضمن حتی اگر یک دوربین با مگاپیکسل بالا داشته باشید باز هم ممکن است که نتوانید عکس های خوبی بگیرید. این موضوع حتی درمورد دوربین های مدل بالاتر هم صدق می کند. اما اگر در زمینه ای کار می کنید که باید عکس را به صورت حرفه ای ویرایش کنید مگاپیکسل برای شما مهم است. 

 

هدفتان مهم است

concert

 

پیش از آن که یک دوربین خیلی شیک بخرید باید به این فکر کنید که چرا دارید این کار را می کنید. برای عکس های خانوادگی و مصرف شخصی و یا حرفه ای؟ 

برای بسیاری از ما دوربین های پوینت اند شوت و مگازوم کافی است و اگر قصد ندارید از کنترل های دستی استفاده کنید و ترجیح می دهید که دوربینتان خودکار باشد این دوربین ها کاملاٌ برای شما مناسب هستند. باید به این موضوع توجه کنید که با توجه به نیازهای شما چه قابلیت هایی مهم است. 

اگر دوربین خود را برای سفر می خواهید یک دوربین کوچک بخرید. نیکون حتی دوربین های ضدآب  DSLR نیز ساخته است. 

اما اگر دوست دارید بیشتر کنترل را خودتان به دست بگیرید و تخصص لازم را دارید احتمالاٌ چیزی می خواهید که نیاز به آموزش ندارد. می خواهید ISO، حالت های عکس گرفتن، مگاپیکسل، عکس برداری RAW و تثبیت عکس برداری را کنترل کنید. معمولاٌ دوربین های مدل بالا از هر نوع، حتی پوینت اند شوت امکان کنترل زیادی را به شما ارائه می دهند. اما دوربین های میررلس و DSLR بیشتر عملکرد را کنترل می کنند. مدل های مختلف را بشناسید، با هم مقایسه کنید تا بدانید که کدام یک مناسب شماست. 

 

لنز بسیار مهم است

lens

 

می توان یک مقاله کامل درمورد لنز نوشت. اما یک لنز فقط لنز نیست. در دوربین های پوینت اند شوت و مگازوم چیز زیادی برای گفتن نیست. اما در دوربین های میررلس و DSLR لنز چیزی بسیار مهم است. لنزها کارهایی بیشتر از کنترل فاصله کانونی و دیافراگم انجام می دهند. برای لنزها کیفیت شیشه و تصویری که تولید می کند بسیار مهم است. 

لنزی که انتخاب می کنید بستگی به سلیقه شما در تصویربرداری دارد و کاملاٌ شخصی است. سعی کنید تا جایی که می توانید لنزهای مختلف را انتخاب کنید. خود را به برندهای نیکون و کنون محدود نکنید. زئیس، روکینون، سیگما، تامرون و غیره را نیز امتحان کنید. 

اگر قصد دارید یک برند خاص بخرید، یک بدنه دوربین خوب گرفته و بقیه پول خود را خرج لنز کنید. لنز برای همیشه باقی می ماند درحالی که دوربین را باید بعد از مدتی تغییر بدهید. لنزهای مختلف پایه های مختلف دارند ( برای مثال لنز MFT به دوربین EF نمی خورد). وقتی که یک بدنه دوربین انتخاب می کنید حتماٌ سازگاری را درنظر بگیرید. علاوه بر آن لنزهایی که برای سنسورهای کراپ شده ساخته شده اند با سنسورهای فول فریم کار نمی کنند. 

 

همیشه پیش از خرید دوربین را امتحان کنید

digital camera

 

مانند لنز، تا جایی که می توانید دوربین ها را پیش از خریدن امتحان کنید و روی اینترنت درمورد انواع مختلف تحقیق کنید. 

وقتی که در فروشگاه هستید بدنه را چک کنید. آیا ارزان به نظر می رسد؟ زیادی پلاستیکی است؟ اگر کیفیت بدنه را قربانی هزینه کنید با عواقب آن هم روبه رو خواهید شد. حقیقت این است که اجزای درونی مهمتر از اجزای بیرونی هستند اما البته بدنه روی طول عمر و عملکرد تأثیر دارد. ساختار نیز مهم است. اگر معمولاٌ بیرون از خانه و یا در هوای مرطوب عکس برداری می کنید بهتر است دوربینی بگیرید که قابلیت هواشناسی دارد. علاوه بر آن ببینید که چقدر روی عکس کنترل دارید. منو را بگردید و ببینید که چه قابلیت هایی پیش روی شماست. آیا دکمه ای برای دسترسی سریع به هر قابلیت وجود دارد و یا باید منوها را بگردید تا قابلیت کوچکی را بیابید؟ راحتی در استفاده نکته بسیار مهمی است. 

 

شاید یک گوشی هوشمند برای شما کافی باشد

smart phone

 

پیش از آن که پول خود را صرف خرید یک دوربین کنید ببینید که آیا گوشی هوشمند شما همان کار را برای شما انجام نمی دهد؟ تکنولوژی گوشی های هوشمند روز به روز در حال پیشرفت است و دوربین های این گوشی ها در حال بهتر شدن. با توجه به موقعیتی که در آن هستید شاید یک گوشی هوشمند با دوربین خوب چیزی است که به آن نیاز دارید. 

درضمن گوشی های هوشمند قابلیت هایی دارد که شاید همه دوربین ها نداشته باشند. برای مثال جی پی اس. شما می توانید مکان عکسی که در آن گرفته شده را مشخص کنید. درضمن شما می توانید به وای فای متصل شوید. بزرگترین مشکل گوشی های هوشمند قابلیت زوم و نور است. بهترین دوربین های گوشی های هوشمند مربوط به سامسونگ گلکسی اس 8 و زد تی ای آکسون 7 هستند. 

 

نظرات را بخوانید 

این مورد برای هر خریدی که می کنید صدق می کند. همیشه نظرات را بخوانید. چرا که کاربران نظرات واقعی خود را درمورد کیفیت تصویر، بدنه، قابلیت ها و چیزهای دیگر در این قسمت بدون چشم داشت می نویسند. 

 

نتیجه گیری

هنگام خرید یک دوربین چیزهای بسیار زیادی را باید درنظر بگیرید. اول از همه نوع دوربین. بعد دلیل استفاده شما از دوربین و در نهایت هزینه. با توجه به موقعیت، شما می توانید پول خود را صرف یک گوشی هوشمند با دوربین بهتر کنید یا این که شاید بهتر است که یک دوربین پوینت اند شوت بخرید تا کیفیت تصاویر شما بهتر شود. کسانی که به صورت حرفه ای عکاسی می کنند بهتر است که دوربین های میررلس و DSLR تهیه کنند. به چیزهایی فراتر از مگاپیکسل اهمیت دهید. درعوض قابلیت های خاص و کیفیت لنز را درنظر بگیرید و در نهایت نظرات را بخوانید. هیچ گاه بدون خواندن نظرات درمورد یک دوربین خاص آن را خریداری نکنید. 

 در نهایت تجربیات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!