مهم ترین اتفاق فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در سال ۹۵ کدام است؟

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۱۰ دیدگاه

سال ۹۵ با اتفاقات زیادی در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران همراه بوده است. از رکود شکنی‌های جهانی گرفته تا ارائه‌ی فناوری‌های به‌روز در اپراتورهای تلفن همراه و حتی اتفاقات عجیبی چون به رسمیت شناختن تلویزیون اینترنتی توسط صدا و سیما.

در این مطلب به بررسی اجمالی این اتفاقات می‌پردازیم و در نهایت نظر شما را در انتخاب مهم‌ترین اتفاق ثبت می‌کنیم.

رکورد بیشترین مشارکت سرشماری اینترنتی در دنیا

امسال اولین دوره از سرشماری نفوس و مسکن به‌صورت اینترنتی در ایران پیش از سرشماری به روش سنتی برگزار شد. در حالی که خوش‌بین‌ترین فرد مسئول قبل از برگزاری این انتخاب برآورد حضور ۵ تا ۱۰ درصدی مردم در این سرشماری داشتند، مردم ایران با مشارکت حدود ۴۵ درصدی توانست رکورد جهانی مشارکت در سرشماری اینترنتی را بشکند. این رکورد پیش از این با رقم مشارکت ۳۷ درصد در دست مردم ژاپن بوده است. این مشارکت بالا نشان از علاقه‌ی بالای مردم به فناوری و الکترونیکی شدن امور دارد.

راه‌اندازی فناوری TD-LTE و فناوری +4G

فناوری TD-LTE یا همان اینترنت ثابت نسل چهارم همراه، مردادماه توسط ایرانسل در ۲۴ شهر آغاز شد. مبین‌نت نیز این خدمات را از دهه‌ی فجر برای استفاده از مردم در اختیار قرار داد. با استفاده از این فناوری می‌توان از اینترنت نسل چهارم موبایل به‌صورت ثابت و در محل کار یا منزل استفاده کرد.

همچنین ایرانسل و همراه اول امسال و قبل از برگزاری تلکام به فناوری +4G یا همان 4.5G دست یافتند و این فناوری را از نیمه‌ی دوم سال در اختیار کاربران قرار دادند.

ارزان شدن قیمت ترافیک اینترنت

قیمت ترافیک اینترنت امسال در دو مرحله ارزان شد. در مرحله‌ی اول مردادماه، قیمت ترافیک اینترنت از ۳۶۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان رسید. در مرحله‌ی دوم، در روزهای پایانی سال هزینه استفاده از ترافیک پهنای باند داخلی، ۵۰ درصد ترافیک بین‌الملل تعیین شد.

اجرای فاز ۱ و ۲ شبکه‌ی ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات بعد از گذشت سال‌ها از مطرح شدن آن، بالاخره در دولت یازدهم و با تلاش بخش‌های خصوصی و دولتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افتتاح شد. این شبکه که در دولت‌های قبلی با بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان مواجه شده بود، امسال و با گذشت سال‌های زیاد از زمان مطرح شدن آن، در دو فاز از سه فاز اصلی اجرایی شد. شبکه ملی اطلاعات علاوه بر تفکیک قیمتی، افزایش کیفیت و سرعت را برای انتقال داده‌های داخل ایران فراهم می‌کند. فاز یک این شبکه در شهریور ۹۵ و فاز دوم در بهمن‌ماه ۹۵ اجرا شد.

به رسمیت شناخته شدن IPTV توسط صدا و سیما

صدا و سیما بالاخره به‌صورت رسمی پذیرفت که تلویزیون‌های اینترنتی در ایران فعالیت کنند. این سازمان که سال قبل موافقت‌نامه‌ای برای ۵ شرکت و هلدینگ ایرانی متقاضی IPTV صادر کرده بود، امسال به این ۵۵ شرکت مجوز رسمی IPTV داد تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند یا توسعه بخشند. بدین ترتیب تلویزیون اینترنت در ایران قانونی شد.

اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه

ترابرپذیری شماره تلفن همراه و مهاجرت از اپراتورها بدون تغییر شماره، سال‌ها است که در کشورهای مختلف دنیا برای رفع انحصار اجرا می‌شود. در ایران هم اپراتور دوم در سال‌های مختلف فعالیت خود خواستار راه‌اندازی این موضوع بود که بعد از ۹ سال پیگیری، امسال طرح ترابردپذیری تلفن همراه در ایران اجرا شد. در این طرح مشترکان اپراتورها می‌توانند بدون تغییر شماره تلفن همراه، اپراتور خود را عوض کنند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!