7 نکته برای گرفتن عکس‌های با کیفیت بالا به وسیله گوشی هوشمند

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۳ دیدگاه

اساساً گوشی‌های هوشمند برای ثبت عکس‌های باکیفیت ساخته نشده‌اند (حداقل می‌توان گفت در مورد بیشتر آن‌ها اینگونه‌ است)، اما با این حال بسیاری از ما لحظات به یادماندنی خود را با دوربین این گوشی‌های همراه ثبت می‌کنیم.

ا اینکه رسیدن به سطح حرفه‌ای عکاسی بدون داشتن ابزار حرفه‌ای این کار دست نیافتنی است، اما با این حال کسانی که از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردار هستند، عکس‌هایی به مراتب بهتر و باکیفیت‌تر از سایرین ثبت کرده و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام به نمایش می‌گذارند.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به عکاسی هستید ولی تمایلی به پرداخت هزینه‌های معمولاً گزاف دوربین‌های حرفه‌ای ندارید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا چند ترفند و نکته کاربردی را برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند خدمت شما ارائه کنیم تا با به کارگیری آن‌ها بتوانید از حداقل امکانات خود حداکثر استفاده را ببرید. ما برای تست این ترفندها از گوشی هوشمند هواوی پی 9 (Huawei P9) استفاده کرده‌ایم که دوربین آن دارای لنز دوگانه و ساخت برند شناخته شده لایکا (Leica) می‌باشد.
1- تقسیم بندی کادر و استفاده از قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از شناخته شده‌ترین اصول عکاسی بوده و به ما می‌گوید که بهترین محل برای قرارگیری سوژه عکاسی کجاست. استفاده از این قانون به این صورت است که باید طول و عرض کادر خود را با خطوط فرضی عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. این خطوط به عنوان خطوط مهم کادر و نقاط تلاقی آن‌ها هم به عنوان نقاط مهم شناخته می‌شوند که بهتر است در حالت معمول سوژه عکاسی خود را بر روی این خطوط و نقاط منطبق نمایید. البته با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به تصور این خطوط در ذهن نیست و در گوشی‌های هوشمند با فعال کردن خطوط راهنما، آن‌ها را بر روی صفحه نمایش مشاهده خواهید کرد. برای استفاده از این قابلیت در بیشتر گوشی‌های اندرویدی، کافیست تا در اپلیکیشن دوربین به قسمت تنظیمات مراجعه کرده و گزینه‌ای با نام Grid lines را فعال نمایید.
2- بهینه سازی روشنایی تصویر

نورپردازی خوب نکته‌ای بسیار حیاتی در عکاسی با گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، اما متاسفانه، اکثر گوشی‌های هوشمند از قابلیت چندان مناسبی در زمینه به کارگیری فلش و نور مصنوعی برخوردار نیستند. با این حال، استفاده از قاب‌ LuMee که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. این قاب از چندین LED با روشنایی مناسب در جلوی بدنه برخوردار بوده و بنابراین می‌توانید کنترل خوبی بر روی میزان روشنایی عکس‌های سلفی خود داشته باشید.

علاوه بر این، میزان نورگیری در دوربین‌های دو لنزه بسیار بیشتر بوده و این بدان معنی است که شما می‌توانید با استفاده از گوشی‌های هوشمند مجهز به چنین لنزهایی، عکس‌های بهتری در محیط‌های کم نور و در هنگام شب، ثبت نمایید. در دوربین‌های مجهز به لنز دوگانه، یکی از لنزها به صورت تک رنگ (سیاه و سفید) بوده و دیگری قادر به ثبت تصاویر رنگی می‌باشد. علت نورگیری بهتر این نوع دوربین‌ها نیز است که لنز تک رنگ نور نسبت به لنزهای رنگی نور بیشتری جذب کرده و در نتیجه با ترکیب تصویر سیاه و سفید حاصل از آن با عکس رنگی ثبت شده توسط لنز رنگی، می‌توان میزان روشنایی تصویر را در عکس نهایی بسیار افزایش داد.
3- برای فوکوس کردن، بر روی سوژه خود لمس کنید

اگر می‌خواهید جنبه هنری عکس خود را ارتقاء دهید، می‌توانید از افکت بوکه (Bokeh) استفاده کنید. این افکت بدین صورت عمل می‌کند که با انجام فوکوس بر روی سوژه عکاسی، این سوژه به صورت واضح در عکس ثبت شده و سایر اشیاء و محیط پیرامون آن به صورت محو نمایش داده می‌شوند. برای فوکوس کردن بر روی سوژه عکاسی خود کافیست تا در هنگام عکاسی و در محیط اپلیکیشن دوربین گوشی، بر روی سوژه مورد نظرتان لمس کنید. پس از انجام این کار حتی می‌توانید از قابلیت بزرگنمایی و کوچک نمایی نیز استفاده کنید، در حالی که پس زمینه عکس همچنان محو باقی خواهد ماند.
4- استفاده از فضای منفی

یکی دیگر از اصول مهم عکاسی، استفاده از فضای منفی است که اگر به درستی به کار گرفته شود می‌تواند به برجسته‌تر شدن سوژه عکاسی کمک شایانی کند. فضای منفی می‌تواند هر چیزی باشد، از یک آسمان خالی گرفته تا دیوار آجری. مهم این است که این فضای منفی توجه تماشاگر را به خود جلب نکرده و در نتیجه سوژه عکاسی بیشتر به چشم بیاید.
5- از پرسپکتیو استفاده کنید

معمولاً عکس‌های خوب، موضوعات و سوژه‌های خود را به شکلی نادر به نمایش می‌گذارند. یکی از روش‌های ثبت چنین عکس‌هایی، استفاده مناسب و خلاقانه از پرسپکتیو است به نحوی که در حالت عادی به چشم نیاید. به عنوان مثال به جای اینکه همیشه دوربین را جلوی چشم خود گرفته و عکاسی کنیم، می‌توانیم دراز کشیده و از زاویه پایین به بالا به سوژه خود نگاه کنیم و یا اینکه با رفتن به یک مکان مرتفع این کار را از بالا به پایین انجام دهیم. لنز گسترده هواوی پی 9 نیز امکان ثبت تصاویری عریض‌تر را فراهم می‌کند و از این قابلیت می‌توان برای عکاسی از مناظر و چشم اندازها و سایر پرسپکتیوهای هنری بهره گرفت.
6- از قابلیت‌های ویرایشی گوشی خود استفاده کنید

عکس گرفتن تنها اولین گام برای تهیه یک تصویر هنری و زیبا می‌باشد. پس از ثبت عکس به وسیله دوربین، بیشتر گوشی‌های هوشمند موجود از قابلیت‌های ویرایشی متنوعی برخوردار هستند که امکان اعمال تغییرات و بهبودهای زیادی را بر روی تصویر مهیا می‌کنند. به عنوان مثال اگر عکسی که گرفته‌اید خیلی تاریک شده است، می‌توانید با افزایش میزان روشنایی آن، کیفیت نهایی را کمی بهبود دهید. حتی می‌توانید گزینه‌های تنظیم کنتراست و اشباع رنگ نیز را نیز امتحان کنید و به تصاویر خود جلوه‌ای خاص ببخشید.

گوشی هوشمند هواوی پی 9 نیز در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و از قابلیت‌های متنوعی برای ویرایش حرفه‌ای تصاویر برخوردار است. برای ویرایش عکس‌های ثبت شده به وسیله گوشی‌های هوشمند می‌توان از اپلیکیشن‌های مختلفی که برای این منظور طراحی شده‌اند هم استفاده کرد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به Snapseed، VSCO و Afterlight اشاره کرد. در استفاده از اینگونه اپلیکیشن‌‌ها هیچ اصول ثابتی وجود ندارد و آزادانه می‌توانید هر تغییری که دوست داشته باشید بر روی عکس‌های خود اعمال کنید.
7- از گوشی‌های هوشمند با لنز دوگانه استفاده کنید

گوشی‌های هوشمند موجود در بازار از تنوع زیادی برخوردار هستند و برخی از آن‌ها برای عکاسی از بقیه مناسب‌تر می‌باشند. اگر از راهکارهای ارائه شده در بالا استفاده کرده و به موفقیت دست پیدا کرده‌اید و قصد دارید تا کیفیت عکس‌های خود را ارتقاء دهید در این صورت باید به فکر ارتقای گوشی خود نیز باشید. همان طور که اشاره کردیم ما برای تست موارد نکات ذکر شده از گوشی هواوی پی 9 استفاده کردیم که مجهز به لنز دوگانه ساخت لایکا است. در کل گوشی‌های هوشمندی که دارای دوربین مجهز به لنز دوگانه هستند، نسبت به گوشی‌های دیگر عملکرد بهتری در نور کم دارند و حالت محو شدن تصویر نیز در آن‌ها کمتر رخ می‌دهد و در نتیجه قادر به ثبت تصاویری واضح‌تر و شفاف‌تر می‌باشند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!