افزایش قیمت انواع گوشی موبایل تنها طی دو هفته

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۳ دیدگاه

اگر اخبار اقتصادی و نوسانات بازار ارز را دنبال کرده باشید دیگر تاکنون متوجه شده اید که دلار آمریکا در بازار آزاد وارد کانال 3900 تومانی شده است و موج جدید افزایش قیمت ها و گرانی ها را به دنبال داشته است. یکی از بازارهای خیلی خاصی که به سرعت از نوسانات ارز تاثیر می پذیرد، بازار گوشی موبایل است و به محض کوچکترین تغییر قیمتی در نرخ دلار آزاد شاهد دستکاری در قیمت ها هستیم، در ادامه نگاهی به قیمت ها و وضعیت بازار گوشی این روزهای تهران می اندازیم.

وضعیت بازار ارز این روزها چندان جالب نیست و ورود قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد به کانال 3900 تومانی و زمزمه های افزایش بیشتر آن تا مرز 4000 تومان شوک بزرگی را به بازار کالا و انواع کار و کاسبی های وابسته به ارز وارد کرده است.

قصد ورود به بررسی و واکاوی دلایل این رشد قیمت ناگهانی ارز را نداریم و از حوزه کاری شهرسخت‌افزار نیز خارج است، اما بد نیست نگاهی به وضعیت قیمت گوشی های موبایل که جزو اساسی ترین کالاهای IT در کشور محسوب می شوند بیندازیم.

تجربه خرید گوشی موبایل با دلار 3900 تومانی چیزی نیست که به کام خریداران خوش آید، روز سه شنبه با ورود دلار به این محدود قیمت، نه تنها بازار گوشی موبایل، بلکه بسیاری از کالاهای الکترونیکی و IT نیز از موج این افزایش قیمت ها در امان نماندند. برای اینکه درک درستی از افزایش قیمت ها و وضعیت آشفته بازار داشته باشیم، بهترین مثال گوشی آیفون است.

بازار گوشی آیفون در همه حال وضعیت داد و ستد خوبی را در اختیار دارد و قیمت های آنان بصورت لحظه ای امکان تغییر دارد. آیفون 7 پلاس مدل 128 گیگابایت در 2-3 هفته پیش در لیست قیمت ما حدود 3 میلیون و 950 هزار تومان برای ارزانترین رنگ ثبت شده بود، در حالی که در روز سه شنبه 9 آذرماه این قیمت برای ارزانترین رنگ رقم 4 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است و رشد 150 هزار تومانی را نشان می دهد.

این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت آیفون هنوز به نرخ ثابت و پایداری نرسیده است و همچنان دارای حاشیه سود کاذب در بازار است.

آیفون 7 نسخه 128 گیگابایت هم که جزو پرفروش ترین مدلهای آیفون از لحاظ ظرفیت ذخیره سازی است، در همان زمان مشابه گذشته حدود 2 میلیون و 930 هزار تومان قیمت داشته است، اما دیروز پس از چند روز افزایش نرخ دلار به رقم عجیب 3 میلیون و 250 هزار تومان رسید.

این وضعیت تنها برای گوشی های آیفون بدین صورت نبوده است و می توان گوشی های پرچمدار دیگری را نیز مثال زد. گوشی Galaxy S7 Edge سامسونگ در 3 هفته پیش قیمتی برابر با 1 میلیون و 950 هزار تومان بدون گارانتی داشته است، اما دیروز این گوشی هم افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرد و به رقم 2 میلیون و 125 هزار تومان رسید.

حتی گوشی های پرچمدار قدیمی هم از افزایش قیمت در امان نماندند، Xperia Z5 سونی در 3 هفته پیش حدود 1 میلیون و 290 هزار تومان بدون گارانتی معامله می شد، اما قیمت این گوشی به 1 میلیون و 360 هزار تومان رسیده است.

در نظر داشته باشید قیمت های بالا برای گوشی های قاچاق و بدون ضمانت نامه است. برای گوشی های که از مبادی رسمی وارد بازار شده اند و دارای ضمانت نامه رسمی هستند، گاهی تا چند صد هزار تومان به این مبالغ افزوده می شود تا نهایتاً به دست مشتری برسد.

در دیگر بازارها نظیر کامپیوتر، لپ تاپ و تبلت هم وضعیت به همین منوال است و برچسب های قیمت جدید حاکی از افزایش قیمت هستند. به عنوان مثال لپ تاپی که 3 هفته پیش با نرخ دلار 3700 تومانی به قیمت 1 میلیون و 150 هزار تومان معامله می شد، الان باید با قیمتی بیش از 1 میلیون و 300 هزار تومان خریداری شود.

مشکل تنها در افزایش قیمت کالاها نیست، در حقیقت در این میان خریدار و مشتری تنها کسی است که بیشترین ضرر را می کند. گاهی اوقات افزایش قیمت ها با نسبتی بیشتر از افزایش دلار تنظیم می شود، از سوی دیگر اگر و اگر خیلی خوش شانس باشیم که قیمت دلار کاهش پیدا کند، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا قیمت ها به وضعیت سابق برگردانده شود در حالی که زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند شاهد افزایش قیمت کالا بطور خودجوش و بسیار فوری هستیم!

به هر حال وضعیت کلی آشفته بازار کالاهای IT و الکترونیکی ایران به عوامل متعددی وابستگی دارد که یکی از آنها قیمت ارز است. مدت زمان زیادی بود که وضعیت تثبیت شده ای را در بازار بخصوص بخش گوشی های موبایل شاهد بودیم اما با روند صعودی افزایش نرخ دلار در برابر ریال در بازار آزاد و در صورت ادامه داشتن این وضعیت باید منتظر قیمت های نجومی تر هم باشیم.

حال تصمیم گیری در زمینه خرید به عهده خود شماست، اگرچه از طرف مسئولان گفته شده است که وضعیت بازار ارز هیجانی بوده و به این صورت نخواهد ماند اما بازار ایران سابقه اینگونه نابسامانی ها را دارد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!