هشدار برای وب سایت‌هایی که از پروتکل امن (HTTPS) استفاده نمی‌کنند

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

گوگل کروم برای ورود به وب ‌سایت‌های ناامن اخطار می‌دهد

مرورگر گوگل کروم در نظر دارد از ماه جولای 2018 تمامی وب‌ سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کنند را به عنوان وب سایت‌های ناامن علامت گذاری و معرفی کند.

تا کنون به URL وب سایت‌ها توجه کرده‌اید؟ عبارت HTTP و HTTPS که در ابتدای URL وب سایت‌ها قرار می گیرد نشان دهنده پروتکلی است که وب سایت برای انتقال ابر متن استفاده می‌کند. برای نمونه فیسیت از پروتکل امن HTTPS استفاده می‌کند.

پروتکل مورد استفاده در فیسیت

پروتکل مورد استفاده در فیسیت

پروتکل‌های HTTP و HTTPS

HTTP مخفف عبارت HyperText transfer Protocol، پروتکل انتقال ابر متن است که معمولا برای انتقال داده‌ها از یک سرور به مرورگر وب استفاده می‌شود. این پروتکل یک مشکل اساسی دارد و داده‌ها را بدون رمزنگاری و به صورت متن ساده ارسال می‌کند به همین دلیل هکرها به راحتی می‌توانند اطلاعات رد و بدل شده در ارتباطات وب سایت را شنود کنند و به این ترتیب امنیت اطلاعات کاربران را به خطر بیاندازند.

ناامن بودن پروتکل HTTP برای وب سایت‌هایی مانند فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر مشکل ساز است زیرا اطلاعات کارت بانکی خریداران در معرض خطر قرار می‌گیرد.

با توجه به همین مشکل امنیت، نسخه دیگری از این پروتکل به نام HTTPS توسعه داده شده است. HTTPS در اصل همان پروتکل HTTP است که با اضافه شدن پروتکل SSL امن شده است.

SSL که مخفف عبارت Socket Secure Layer است، استانداردی برای کدگذاری محتوایی است که در بستر اینترنت منتقل می‌شود و به این ترتیب امنیت اطلاعات کاربران وب سایت‌ها را تامین می‌کند.

تبدیل پروتکل HTTP به پروتکل HTTPS

تبدیل پروتکل HTTP به پروتکل HTTPS

گوگل کروم وب سایت‌های ناامن را برچسب گذاری می‌کند

گوگل، قول موتورهای جستجو هم به این مسئله اهمیت زیادی می‌دهد و تقریبا از سال 2015، استفاده از پروتکل HTTPS را به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی برای رتبه بندی وب سایت‌ها اعلام کرده و رنک وب سایت‌هایی که از این پروتکل استفاده نمی‌کنند را به شدت کاهش داده است.

گذشته از اهمیت پروتکل امن HTTPS برای سئو و تاثیر آن در رنکینگ وب سایت، این بار گوگل در نظر دارد از ماه جولای سال 2018 وب سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمی‌کنند را به عنوان وب سایت‌های ناامن علامت گذاری کرده و نشان دهد.

مرورگر گوگل کروم در حال حاضر (تا نسخه 64 که اکنون در دسترس است) در کنار آدرس وب سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند، علامت قفل سبز رنگ و عبارت secured را قرار می‌دهد اما به گزارش theverge از نسخه 68 کروم به بعد قرار است هنگام استفاده از وب سایت‌های ناامن، نوتیفیکیشنی مبنی بر ناامن بودن وب سایت برای کاربر نمایش داده شود.

گوگل کروم وب سایت‌های ناامن را برچسب گذاری می‌کند

گوگل کروم وب سایت‌های ناامن را برچسب گذاری می‌کند

تیم توسعه‌دهنده مرورگر محبوب کروم امروز طی بیانیه‌ای از همه‌گیر شدن و اهمیت پروتکل HTTPS گفته است. براساس صحبت‌های این تیم در حال حاضر 81 وب سایت از 100 وب سایت برتر دنیا به صورت پیش فرض از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند و بخش اعظمی از ترافیک مرورگر گوگل کروم کاملا رمزگذاری شده است. ضمنا تعداد زیادی از وب سایت‌هایی که قبلا از پروتکل امن (HTTPS) استفاده نمی‌کردند، طی یک سال گذشته به این پروتکل مهاجرت کرده‌اند. مدیر محصولات امنیتی کروم معتقد است به واسطه این بیانیه تا ماه جولای تعداد وب سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می ‌کنند به حدی رشد خواهد کرد که علامت گذاری وب سایت‌های ناامن بسیار ساده شود.

از آنجایی که گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی حال حاضر و مرورگر کروم هم محبوب‌ترین مرورگر است و هر دو این ابزارهای کلیدی کاربران اینترنت، به امنیت اطلاعات در وب سایت‌ها و به دنبال آن استفاده از پروتکل امن HTTPS اهمیت زیادی می‌دهند، اگر شما هم یک وب سایت دارید بهتر است هر چه سریع‌تر به استفاده از پروتکل HTTPS مهاجرت کنید. به این ترتیب ضمن افزایش امنیت اطلاعات کاربران، رتبه وب سایت شما هم افزایش خواهد یافت؛ اما این مسئله بیش از هر وب سایتی برای فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت دارد زیرا کاربران بایستی اطلاعات حساب بانکی خود را در این وب سایت‌ها وارد کنند.

گذشته از این مسائل، نوتیفیکیشن اخطاری که برای کاربران نمایش داده می‌شود می‌تواند روی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و آن‌ها را از بازدید وب سایت شما منصرف کند. به این ترتیب شانس دیده شدن وب سایت شما به شدت کاهش خواهد یافت.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...