بررسی کارت های گرافیک ASUS Radeon RX460/RX470/RX480 ROG STRIX OC

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۶ دیدگاه

کارت های گرافیکی جدید AMD چند وقتی است که در بازار به سر می برند. در این بررسی قصد داریم به تحلیل هر 3 کارت گرافیک جدید AMD با نام های AMD Radeon RX 460، AMD Radeon RX 470 و AMD Radeon RX 480  از برند ایسوس بپردازیم. با ما در ادامه مطلب دی جی روم تکنولوژی همراه باشید.

مقدمه

نام اسوس (ASUS) برگرفته از 4 حرف آخر واژه “پگاسوس” به معنی “اسب بزرگ بالدار” در اساطیر یونانی است. شرکت رایانه اِیسوس‌تک (ASUSTeK Computer Inc) یا همان ASUS در سال 1988 میلادی در شهر تایپه کشور تایوان تاسیس شد. این شرکت توسط 4 مهندس به نام های Wayne Hsieh،Ted Hsu ،TH Tung و MT Liao که قبلاً در شرکت “ایسر” مشغول به کار بودند، بنیان‌گذاری شد. شرکت اسوس را می توان به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات کامپیوتر و لوازم جانبی در دنیا محسوب کرد. محصولات این کمپانی طیف وسیعی از قطعات الکترونیکی منجمله مادربورد، کارت گرافیک، نوت بوک، الترا بوک، All-in-one، تبلت، موبایل، صفحه نمایش، کارت صدا، تجهیزات سرور، UPS و GPS را شامل شده که در سه سطح برای کاربران عادی، حرفه‌ای و خاص تولید می شوند. امروزه برند ایسوس حتی برای کسانی که علاقه چندانی به علم الکترونیک و قطعات آن ندارند نامی کاملاً آشنا است. مادربورد، کارت گرافیک و نوت بوک خصوصاً سری ROG از محبوبیت خاصی در میان کاربران برخوردار هستند. این شرکت بزرگترین تولید کننده مادربورد در جهان است که محصولاتش طرفداران زیادی در بین تمام افراد دارد.

asus-radeon-rx480-rx470-rx-460-rog-strix-20

خط تولید جدید ROG STRIX تا کنون شاهد حضور چندین کارت گرافیک است. Radeon RX480 / RX470 / RX460، هر سه به این لباس گیمینگ ایسوس مجهز شده اند. کارت های گرافیک ASUS Radeon RX480 / RX470 / RX460 ROG STRIX OC در یک حضور دسته جمعی به لابراتوار سخت افزار آمده اند، تا به بررسی کامل آنها بپردازیم.

برو پایین

AMD RX480 / RX470 / RX460 و معماری Polaris

در ماه دسامبر سال گذشته بود که Radeon Technologies Group یا به اختصار گروه RTG به آهستگی برنامه های خود را در رابطه با تراشه جدید کمپانی AMD بر اساس فناوری ساخت نوین FinFET در اختیار رسانه ها قرار داد. تراشه گرافیکی مورد نظر که با اسم رمز Polaris شناخته می شود، در حقیقت بخشی از برنامه گسترده تر جهت توسعه معماری گرافیکی محصولات آینده کمپانی می باشد. AMD با طراحی Polaris در واقع بازار محصولات رده میانی را هدف قرار داده است، که در کنار آن به بخش راندمان انرژی مصرفی، توسعه فناوری HDR در نمایشگر ها و در نهایت افزایش عملکرد کلی تراشه گرافیکی نیز نیم نگاهی داشته است. در حال حاضر بعد از گذشت نزدیک به 9 ماه نتایج تلاش مهندسان RTG را در قالب کارت گرافیک جدید Radeon RX 480 شاهد هستیم که با قیمت تمام شده مناسب و عملکرد قابل قبول خود به گزینه ای ایده آل برای بازار میان رده و کاربران علاقه‌مند به بازی های کامپیوتری در وضوح تصویر 1080P تبدیل شده است. تراشه گرافیکی جدید AMD دارای دو مدل یا رویژن متفاوت با نام های Polaris 10 و Polaris 11 می باشد، که تراشه اصلی Polaris 10 قدرت پردازشی کارت های گرافیک Radeon RX 470 و Radeon RX 480 را فراهم می کند و در کنار آن نیز Polaris 11 به محصولات پایین رده نظیر Radeon RX 460 اختصاص داده شده است.

همانطور که گفته شد Polaris 10 اولین و اصلی ترین تراشه گرافیکی کمپانی AMD می باشد که بر اساس فناوری ساخت نوین 14 نانومتری FinFET پی ریزی شده است. در مجموع تعداد ترانزیستورهای Polaris 10 به رقم 5.7 میلیارد می رسد که در تراشه ای به ابعاد 232 میلی متر مربع از طریق فناوری ساخت 14 نانومتری FinFET شرکت GlobalFoundries گنجانده شده است. برخلاف تمام انتظارات AMD امسال تغییرات زیادی را در برنامه های آینده تولید محصولات خود ایجاد کرده است، که قطع همکاری با شرکت TSMC و شروع رابطه کاری با GlobalFoundries از جمله این تمهیدات می باشد. AMD بعد از گذشت قریب به اتفاق 13 سال از توسعه محصولات با فناوری ساخت مشابه با کمپانی انویدیا، برخلاف پیش بینی ها طی سال گذشته همکاری خود را با شرکت GlobalFoundries آغاز کرده است و این در حالی است که انویدیا محصولات نسل جدید خود را بر پایه فناوری ساخت 16 نانومتری FinFET شرکت TSMC تولید می کند. برای توسعه بهتر تراشه های گرافیکی، در مرحله اول معماری و شالوده اصلی آن ها مهم خواهد بود، اما در کنار این موضوع، فناوری ساخت نیز نقش بسیار مهمی را در افزایش عملکرد تراشه های گرافیکی ایفا می کند. به بیان ساده تر می‌توان گفت که کمپانی های NVIDIA و AMD با استفاده از لیتوگرافی یا فناوری ساخت بهتر قادر خواهند بود تا تعداد بیشتری از ترانزیستور ها در اندازه ای کوچکتر و همچنین انرژی مصرفی کمتر در سطح تراشه ها استفاده کنند. مصرف انرژی کمتر ترانزیستورها به علت بهینه سازی آن ها در حقیقت به معنای توانایی بهتر تراشه گرافیکی جهت دریافت فرکانس کاری بیشتر می باشد. در نتیجه گسترش چگالی ترانزیستورها همراه با افزایش فرکانس، صرف نظر از هر نوع معماری، تاثیر شگرفی در عملکرد نهایی تراشه های گرافیکی خواهد گذاشت. NVIDIA و AMD به خوبی از این مسئله آگاه هستند و تمام تلاش خود را برای توسعه لیتوگرافی تراشه های گرافیکی به واسطه همکاری با شرکت های فعال در زمینه نیمه هادی نظیر TSMC ، Samsung و GlobalFoundries به کار می گیرند.

amd-polaris-architecture-1

همانطور که اشاره کردیم Polaris 10 تراشه ای اصلی و کامل می باشد که تعداد 36 واحد پردازشی و محاسباتی (Compute Units یا به اختصار CU) را در خود جای داده است. این تعداد واحد محاسباتی در حقیقت Polaris 10 را از نظر تعداد پردازنده جریانی (Stream Processors یا به اختصار SP) بین محصولات Radeon R9 390 با تراشه Hawaii و Radeon R9 285 با تراشه Tonga قرار خواهد داد. کمپانی AMD معماری اصلی تراشه های گرافیکی خود را که با عنوان Graphics Core Next یا GCN شناخته می شود، ارتقاء داده و به کمک گروه RTG نسل چهارم این معماری (GCN 4.0) را همراه با تراشه Polaris 10 معرفی کرده است. مهندسان Radeon Technologies Group به کمک لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET موفق شده اند تا تعداد واحدهای CU را در تراشه Polaris 10 گسترش دهند. (مشابه با افزایش تعداد واحد های SM در معماری پاسکال انویدیا)، هر یک از واحد های محاسباتی در معماری تراشه های گرافیکی کمپانی AMD دارای 64 پردازنده جریانی (SP) هستند، که برای تراشه Polaris 10 تعداد 2304 پردازنده جریانی را در مجموع فراهم می کنند.

با کاهش اندازه ترانزیستورها در مقیاس نانومتر کمتر، مقاومت و آستانه تحمل آن ها در برابر ولتاژ نیز کاهش می یابد، در نتیجه شرکت ها برای کاشت ترانزیستورها باید از روش های پیشرفته تری استفاده کنند. فناوری ساخت FinFET به شرکت هایی مانند TSMC و GlobalFoundries این امکان را می دهد تا به جای استفاده از طراحی سطحی (Palanar) از شیوه ترانزیستورهای سه بعدی (3D) یا نامسطح (Nonplanar) بهره ببرند، تا مقاوت و فرکانس پذیری ترانزیستورها را افزایش دهند. AMD از این ویژگی مثبت فرکانس پذیری نودهای 14 نانومتری FinFET استفاده کرده است و برای فرکانس پایه تراشه گرافیکی Polaris 10 رقم 1120MHz را در نظر گرفته است، که این فرکانس در حالت Boost به 1266MHz خواهد رسید. مجموعه تمام این منابع پردازشی همراه با فرکانس نهایی برای کارت گرافیک Radeon RX 480 پتانسیل پردازشی برابر با 5.8 ترافلاپس را در بخش پردازش های 32 بیتی یا Single-Precision فراهم خواهد کرد.

amd-polaris-architecture-2

ساختار داخلی به ویژه اجزای کلیدی تشکیل دهنده واحد های پردازشی در معماری جدید GCN 4.0 چندان تغییری نکرده است و همانطور که گفته شد طبق نسل های گذشته هر Compute Unit به طور کلی دارای 64 پردازنده جریانی می باشد. وجود 36 واحد محاسباتی تعداد 144 واحد بافت نگاری یا پردازش بافت (TMU) را نیز برای تراشه Polaris 10 فراهم خواهد کرد، به عبارت دیگر هر Compute Unit دارای 4 واحد پردازش بافت می باشد. علاوه بر این موارد تراشه Polaris 10 برای ارتباط مناسب با سیستم کش و حافظه در کارت گرافیک Radeon RX 480، از 32 واحد پردازشگر پیکسل یا ROP استفاده می کند. تعداد ROP به نسبت تراشه گرافیکی Hawaii با مجموع 64 واحد پردازشگر پیکسل تا نصف کاهش داده شده است، پتانسیل عملکردی تراشه های گرافیکی در هر معماری جدید، رابطه مستقیم یا وابستگی چندان زیادی به تعداد واحدهای پردازشگر پیکسل ندارد، اما در کنار آن CU ها از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار هستند. گذشته از تمام این مسائل Polaris 10 تراشه ای میان رده محسوب می شود و با منابع پردازشی کمتری که نسبت به تراشه پرچمدار Hawaii همراه است، نیاز چندانی هم به تعداد ROP بالاتر نخواهد داشت. 32 واحد پردازشگر پیکسل در مقابل 2 مگابایت حافظه کش سطح 2 قرار گرفته اند که این میزان از L2 Cache در مقایسه با نسل گذشته به نسبت هر ROP تقریبا دو برابر افزایش یافته است. توسعه L2 Cache در طراحی Polaris 10 باعث گسترش عملکرد کلی و همچنین کاهش انرژی مصرفی به دلیل تقسیم بندی و ذخیره مناسب اطلاعات در سطح تراشه گرافیکی خواهد شد.

amd-polaris-improved-shader-3

با مشاهده نمودار شبیه سازی شده تراشه Polaris 10 متوجه می شوید، که L2 Cache سطح زیادی از تراشه را به خود اختصاص داده است. افزایش L2 Cache نیاز به سطح مقطع بیشتری خواهد داشت که خوشبختانه لیتوگرافی 14 نانومتری FinFET اینجا به کمک AMD آمده است. در مبحث خارج از تراشه گرافیکی به سراغ بخش حافظه اصلی می رویم، جایی که AMD برای کارت گرافیک Radeon RX 480 طبق معمول محصولات میان رده کمپانی از رابط حافظه 256 بیتی و ماژول های GDDR5 استفاده کرده است. Radeon RX 480 در دو مدل با حافظه اصلی متفاوت عرضه شده است که بسته به نوع کارت گرافیک با ماژول های 4 گیگابایت و 8گیگابایت به رابط حافظه متصل خواهند شد. AMD برای افزایش عملکرد کلی نسخه 8 گیگابایتی Radeon RX 480 از حافظه های GDDR5 ویژه ای استفاده کرده است که پهنای باند آن ها نسبت به ماژول های حافظه در مدل های 4گیگابایتی بیشتر خواهد بود. پهنای باند نهایی در نسخه 8گیگابایتی کارت گرافیک RX 480 به رقم 256 گیگابایت بر ثانیه می رسد که این مقدار در مدل های 4گیگابایتی به دلیل استفاده از ماژول های GDDR5 7Gbps به جای GDDR5 8Gbps به رقم 224GB/s کاهش یافته است.

asus-radeon-rx480-rx-470-rx-460-strix-spec

یکی از اهداف اصلی AMD با معرفی Polaris توسعه راندمان انرژی می باشد به طوریکه در اکثر کنفراس های خبری خود در سال گذشته به این ویژگی مثبت در محصولات آینده بر پایه تراشه پولاریس تاکید کرده است. AMD میزان TDP یا توان طراحی حرارتی را برای کارت گرافیک Radeon RX 480 رقم 150 وات اعلام کرده است، این میزان در واقع بیانگر کاهش 20 درصدی انرژی مصرفی نسبت به کارت گرافیک Radeon R9 380 و همچنین کاهش %45 در مقایسه با محصول همرده Radeon R9 390 می باشد. بهینه سازی انرژی مصرفی در Polaris 10 سرانجام به کاهش اتصال دهنده های تامین توان PCI-E در کارت گرافیک RX 480 به یک عدد شده است. طراحی Radeon RX 480 با یک اتصال دهنده 6 پین PCI-E باعث می شود تا این محصول در سبد خرید طیف گسترده ای از کاربران و علاقه‌مندان به بازی های کامپیوتری قرار بگیرد.

AMD در کنفراس خبری مربوط به معرفی کارت گرافیک RX 480 به صورت اجمالی تغییرات ایجاد شده در معماری و همچنین سایر بخش های تراشه گرافیکی را در اختیار رسانه ها قرار داده بود که در ادامه به صورت خلاصه به آن ها نگاهی خواهیم داشت. تراشه Polaris نسبت به طراحی نسل های گذشته AMD محصولی کاملا جدید محسوب نمی شود. AMD با Polaris در صدد رسیدن به نقطه ای از عملکرد مناسب برای گیمر ها و همچنین در کنار آن کنترل و کاهش قابل توجه انرژی مصرفی بوده است، به بیان ساده تر Polaris ترکیبی از معماری قدیم و جدید AMD می باشد که بر روی راندمان انرژی تاکید بسیار زیادی داشته است. در بخش مرکزی همانطور که اشاره شد Polaris براساس نسل چهارم معماری GCN طراحی شده است. GCN 4.0 در مقایسه با معماری نسل گذشته GCN 1.2 (ساختار تراشه های Tonga و Fiji) چندان تفاوت زیادی نکرده است، در واقع می‌توان گفت که مجموعه دستورالعمل معماری در GCN 4.0 مشابه با GCN 1.2 می باشد، بنابراین معماری تراشه گرافیکی Polaris نمونه ای کاملا جدید و از شالوده تغییر نکرده است. AMD تصمیم گرفته است تا به جای تغییر زیربنای کلی معماری GCN، بخش سطح پایین و ریز معماری را بهبود دهد تا با صرف کمترین هزینه و نیروی کاری به نتیجه دلخواه برسد.

amd-polaris-improved-shader-1

طبق گفته AMD در معماری GCN 4.0 بخش پردازنده های جریانی یا به اصطلاح شیدر های مرکزی نسبت به معماری GCN 1.1 (کارت گرافیک R9 290X) تا 15 درصد بهبود یافته اند. این تغییر از طریق توسعه بخش پیش واکشی دستورالعمل و استفاده از یک بافر دستورالعمل بزرگتر حاصل شده است. GCN 4.0 با کمک درایور می‌تواند پیش واکشی دستورالعمل های آینده را انجام دهد، مسئله ای که در معماری های نسل گذشه GCN امکان پذیر نبوده است. این مزیت باعث کاهش و محدود سازی نیاز به انتظار صف اطلاعات خواهد شد، در نتیجه واحد های محاسباتی (CU) به طور منظم اطلاعات را برای پردازش دریافت می کنند و در بیشتر مواقع فعال خواهند بود. در کنار این بخش، بافر دستورالعمل نیز از 12DWORD به 16DWORD افزایش یافته است، که اجازه می دهد تا عملکرد پردازشی بخش تک رشته ای (Single-Thread) تراشه گرافیکی گسترش یابد. خارج از مبحث پردازنده های جریانی و واحد های محاسباتی، بخش Front End تراشه Polaris نیز پیشرفت هایی را همراه خود داشته است.

polaris-delta-color-compression-4

ضعف محصولات AMD در مبحث Tessellation مسئله چندان جدیدی نیست، در حالی که کمپانی رقیب از ابتدای ورود رابط برنامه نویسی DirectX 11 و Tessellation توانسته بود تا به خوبی عملکرد محصولات خود را تثبیت کند، این تراشه های گرافیکی کمپانی AMD بودند که در پردازش این بخش محدودیت های را همراه خود داشته اند. خوشبختانه AMD طی سال هایی که از معرفی معماری GCN گذشته است، تغییرات و تمهیدات زیادی را برای توسعه بخش Tessellation تدارک دیده است. مهم ترین اقدامات AMD برای توسعه Tessellation را می‌توان در معماری GCN 1.2 جستجو کرد، پس از آن نیز AMD با معرفی تراشه پولاریس و معماری GCN 4.0 تغییرات بنیادین زیادی را برای بهبود Tessellation و قسمت Geometry محصولات خود فراهم کرده است. معماری GCN 4.0 از ویژگی منحصر به فردی تحت عنوان Primative Discard Accelerator استفاده می کند. این ویژگی از پردازش ابعاد چند ضلعی که برای استفاده در بافت های گرافیکی بسیار کوچک هستند جلوگیری می کند و در نهایت نیز باعث پردازش بهتر داده های خروجی می شود. PDA به تراشه Polaris این امکان را می دهد تا بدون کوچکترین تغییری در کیفیت تصویر و جلوه های بصری از هدر دادن پتانسیل پردازشی خود برای رندر چند ضلعی های بی استفاده جلوگیری کند.

polaris-delta-color-compression-1

علاوه بر این موارد AMD از سیستم کش شاخص (Index Cache) جدیدی استفاده کرده است تا بخش ژئومتری (پردازش هندسی) پولاریس را نیز جهت توسعه عملکرد Tessellation گسترش دهد. در پایان به قسمت حافظه، کش سطح دوم و واحد های پردازش پیکسل (ROP) در تراشه Polaris می رسیم که هر کدام به نسبت خود در معماری جدید ارتقاء یافته اند که در رأس تمام این ها اختلاف یا دلتا فشرده سازی رنگ ها قرار می گیرد. AMD در تراشه Polaris تکنولوژی جدیدی از فشرده سازی رنگ ها را به کار برده است که به واسطه تطبیق الگو های رنگی باعث کاهش سایز و حجم تصاویر متحرک در هر فریم جهت عبور از حافظه اصلی می شود و در نهایت نیز اشغال پهنای باند و مصرف کلی کارت گرافیک را کاهش خواهد داد.

برو پایین

ASUS Radeon RX460 ROG STRIX OC

RX 460 ضعیفترین و ارزان ترین کارت گرافیک سری RX 400 رادئون به شمار می رود. ایسوس بهینه سازی های متعددی را برای این کارت گرافیک در نظر تدارک دیده است، در حالیکه قیمت تمام شده این محصول تنها با 20 دلار افزایش نسبت به نمونه رفرنس، 139 دلار می باشد.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-1

برای کارت گرافیک RX 460 STRIX یک بسته بندی کوچک و ساده در نظر گرفته شده است. از ویژگی های مشترک کارت های گرافیک سری 400 رادئون می توان به AMD Freesync، HDR، فناوری ساخت 14 نانومتری FinFET و پشتیبانی بهتر از رابط DX12 اشاره کرد.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-2

 

پشت جعبه کارت ویژگی های اختصاصی ایسوس به چشم می خورد. این ویژگی ها شامل طراحی تماما Auto-Extreme بورد کارت گرافیک (بدون دخالت دست انسان)، طراحی ویژه فن های خنک کننده، نورپردازی AURA RGB، قابلیت کنترل فن توسط کارت گرافیک و نرم افزار قدرتمند GPU Tweak II هستند.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-3

 

متعلقات کارت گرافیک به دو برچسب برای کارت گرافیک، دی وی دی حاوی درایور و نرم افزار، 2 بست چسبی ایسوس، راهنمای نصب سریع و اکانت 15 روزه پرمیوم بازی آنلاین world of warships خلاصه می شود.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-4

 

ایسوس برای خنک سازی کارت گرافیک خود کولر Direct CUII را بکار گرفته است. البته این خنک کننده با چندین و چند طراحی متفاوت در کارت های گرافیک ایسوس حضور یافته و اینبار نیز طراحی جدیدی هستیم. حرارت دفع شده از سمت هیت سینک های خنک کننده، توسط دو فن 75 میلیمتری به محیط اطراف هدایت خواهد شد. ویژگی 0dB نیز باعث می شود فن ها تا حرارتی معینی از سمت GPU، چرخش نکنند.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-5

 

بالای خنک کننده این کارت گرافیک لوگوی ROG خودنمایی می کند که در واقع نورپردازی RGB این کارت گرافیک می باشد. نورپردازی RGB ایسوس همزمان با کارت های گرافیک ROG STRIX معرفی شد. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، هیت سینک خنک کننده کارت گرافیک تماسی با PCB کارت گرافیک نداشته و تنها GPU خنک خواهد شد.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-6

 

ایسوس در طراحی کارت های گرافیک سری STRIX و در حال حاضر ROG STRIX، دگرگونی کاملی را به همراه می آورد. PCB یا بورد مدار چاپی این کارت گرافیک کاملا متفاوت با نمونه رفرنس بوده و مراحل ساخت این کارت گرافیک به صورت کاملا رباتیک انجام شده است، که ایسوس از این شیوه ساخت با طراحی Auto-Extreme یاد می کند. یک هیت سینک مشکی به همراه پد حرارتی با کیفیت، وظیفه خنک سازی ماسفت های قسمت VRM تراشه گرافیکی را بر عهده دارد.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-7

 

هیت سینک خنک کننده کارت گرافیک به صورت افقی طراحی شده است که حرارت را از طرفین کارت گرافیک خارج می کند. 2 لوله انتقال حرارت 6 میلیمتری به طور مستقیم با سطح GPU ارتباط در ارتباط هستند تا حرارت تراشه گرافیکی را به هیت سینک کوچک کارت گرافیک منتقل کنند. این لوله های انتقال حرارت از جنس فلز مس با روکل نیکل (جلوگیری از زنگ زدگی) هستند.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-8

 

این کارت گرافیک از تراشه گرافیکی Polaris 11/Baffin بهره می‌برد که پردازشگر اصلی و قلب Radeon RX 460 ROG STRIX OC است. پسوند OC نوید یک نسخه اورکلاک شده را می‌دهد و بر این اساس، فرکانس تراشه مذکور با یک اورکلاک 5 درصدی به طور کارخانه ای، از 1200 مگاهرتز در نمونه مرجع به 1256 مگاهرتز در این محصول رسیده است. RX 460 STRIX از 4 چیپ 1024 مگابایتی GDDR5 کمپانی میکرون با فرکانس نمونه رفرنس (1750مگاهرتز) بهره می برد که با رابط 128 بیتی می تواند پهنای باند 112GB/s را فراهم کند.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-9

 

ایسوس برای RX 460 STRIX مدار رگولاتور 1+4 فاز را در نظر گرفته است که 4 فاز وظیفه فراهم کردن جریانی پاک برای GPU و یک به تامین جریان سالم برای حافظه های گرافیکی GDDR5 می پردازد. ایسوس ادعا کرده قطعات مدار تنظیم کننده ولتاژ این کارت گرافیک، استاندارد Super Alloy Power II یا به اختصار SAP II این کمپانی را دارند. 4 خازن خروجی ژاپنی 16ولت با ظرفیت 270 میکروفاراد، 4 خازن ورودی ژاپنی 2.5ولت با ظرفیت 820 میکروفاراد، ماسفت های با کیفیت Low-Side + High-Side کمپانی UBIQ Semiconductor و چوک هایی با هسته سوپر فریت اجزای این مدار بسیار مهم را تشکیل می دهند.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-10

 

یک کانکتور 6 پین برق 12 ولت وظیفه تامین انرژی مورد نیاز GPU و حافظه ها را بر عهده دارد. با توجه به 75 واتی که از طریق گذرگاه PCI-E به دست می آید، در مجموع بیش از 150 وات در اختیار این کارت گرافیک قرار می گیرد. البته ایسوس ادعا کرده است که کارتهای گرافیک رادئون جدید این کمپانی، هیچ گونه جریانی از گذرگاه PCI-E دریافت نمی کنند. جلوی کارت گرافیک نیز یک کانکتور 4 پین قرار دارد که اگر یکی از فن های 4 پین کیس خود را به آن متصل کنید، سرعت چرخش آن با توجه به حرارت اطراف کارت گرافیک تغییر خواهد کرد. این تکنولوژی ASUS FanConnect نام دارد و برای اولین بار در کارت های گرافیک ASUS ROG STRIX بکار گرفته شد.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-11

 

پنل I/O این کارت گرافیک شامل خروجی های مختلفی می باشد. یک درگاه Dual-Link DVI-D، یک درگاه HDMI 2.0 و یک درگاه Display Port 1.4 خروجی‌های تصویر کارت گرافیک Radeon RX 460 STRIX OC را تشکیل می‌دهند.

 

asus-radeon-rx460-rog-strix-12

برو پایین

ASUS Radeon RX 470 ROG STRIX OC

RX 470 STRIX در حالیکه مشخصات فنی بسیار بالاتری نسبت به RX 460 دارد، از قیمت مناسبی هم برخوردار است. ایسوس با در نظر گرفتن سیستم خنک کننده قدرتمند، مدار رگولاتور بسیار بهینه نسبت به نمونه رفرنس و امکانات جانبی گیمینگ، این کارت گرافیک را با قیمت 199 دلار (20 دلار بیشتر نسبت به نمونه رفرنس) عرضه می کند.

asus-radeon-rx470-rog-strix-1

بسته بندی این کارت گرافیک نسبت به RX 460 طبیعتا بزرگتر است. مانند RX 460، روی جعبه RX 470 به ویژگی های مشترک کارت های گرافیک سری 400 رادئون که شامل AMD Freesync، HDR، فناوری ساخت 14 نانومتری FinFET و پشتیبانی بهتر از رابط DX12 هستند، به چشم می خورد.

asus-radeon-rx470-rog-strix-2

پشت جعبه نیز ویژگی های اختصاصی ایسوس برای کارت های RX 4xx STRIX درج شده است. این ویژگی ها شامل طراحی تماما Auto-Extreme بورد کارت گرافیک (بدون دخالت دست انسان)، طراحی ویژه فن های خنک کننده، نورپردازی AURA RGB، قابلیت کنترل فن توسط کارت گرافیک و نرم افزار قدرتمند GPU Tweak II هستند.

asus-radeon-rx470-rog-strix-3

لوازم همراه RX 470 STRIX نیز مانند RX 460 STRIX به دو برچسب برای کارت گرافیک، دی وی دی حاوی درایور و نرم افزار، 2 بست چسبی ایسوس، راهنمای نصب سریع و اکانت 15 روزه پرمیوم بازی آنلاین world of warships خلاصه می شود.

asus-radeon-rx470-rog-strix-4

ایسوس برای خنک سازی کارت گرافیک RX 470 STRIX از خنک کننده Direct CUII استفاده کرده است. این خنک کننده نسبت به خنک کننده کارت گرافیک RX 460 STRIX از سطح هیت سینک وسیعتری برخوردار می باشد و مجهز به دو فن 95 میلیمتری قدرتمند است. ویژگی 0dB نیز باعث می شود فن ها تا حرارتی معینی از سمت GPU، چرخش نکنند.

asus-radeon-rx470-rog-strix-5

بالای خنک کننده این کارت گرافیک لوگوی ROG خودنمایی می کند که در واقع نورپردازی RGB این کارت گرافیک می باشد.

asus-radeon-rx470-rog-strix-6

PCB کارت گرافیک RX 470 STRIX کاملا غیر رفرنس بوده و طول بیشتری دارد. طبق اظهارات ایسوس، مراحل ساخت این کارت گرافیک به صورت کاملا رباتیک تحت عنوان ASUS Auto-Extreme انجام شده است. یک هیت سینک مشکی به همراه پد حرارتی با کیفیت، وظیفه خنک سازی ماسفت های قسمت VRM تراشه گرافیکی را بر عهده دارد. پایین کانکتور 6 پین برق، VRM مموری ها از نوع 2 فاز مستقر شده است.

asus-radeon-rx470-rog-strix-7

هیت سینک وسیع خنک کننده کارت گرافیک STRIX RX 470 علاوه بر GPU، به دلیل ارتفاع کمی که از سطح PCB دارد، سایر بخش های کارت گرافیک نظیر حافظه ها و سایر قطعات الکترونیکی را تا حدی خنک می کند. 2 لوله انتقال حرارت 8 میلیمتری از جنس فلز مس با روکش فلز نیکل به طور مستقیم با GPU در تماس هستند و حرارت دریافت شده را به هیت سینک ها منتقل می کنند.

asus-radeon-rx470-rog-strix-8

این کارت گرافیک از تراشه گرافیکی کاملا آئینه ای شکل Polaris 10 Pro/Ellesmere بهره می‌برد که پردازشگر اصلی و قلب Radeon RX 470 ROG STRIX OC است. پسوند OC نوید یک نسخه اورکلاک شده را می‌دهد و بر این اساس، فرکانس تراشه مذکور با یک اورکلاک 5 درصدی به طور کارخانه ای، از 1206 مگاهرتز در نمونه مرجع به 1270 مگاهرتز در این محصول رسیده است. RX 470 STRIX از 8 چیپ 512 مگابایتی GDDR5 کمپانی SK hynix (با کیفیت تر و فرکانس پذیرتر نسبت به چیپ های کمپانی میکرون) با فرکانسی مشابه نمونه رفرنس (1650مگاهرتز) بهره می برد که با رابط 256 بیتی می تواند پهنای باند 211GB/s را فراهم می کند.

asus-radeon-rx470-rog-strix-9

ایسوس برای RX 470 STRIX مدار رگولاتور 2+4 فاز با استاندارد Super Alloy Power II یا به اختصار SAP II خود را در نظر گرفته است که 4 فاز برای GPU و دو فاز به حافظه های گرافیکی GDDR5 اختصاص می یابد. 4 خازن خروجی ژاپنی 16 ولت با ظرفیت 270 میکروفاراد، 7 خازن ورودی (3 خازن بیشتر نسبت به RX460 STRIX) ژاپنی 2.5 ولت با ظرفیت 820 میکروفاراد، ماسفت های با کیفیت Low-Side + High-Side کمپانی UBIQ Semiconductor و چوک هایی با هسته سوپر فریت اجزای این مدار بسیار مهم را تشکیل می دهند. (مدار تنظیم کننده ولتاژ حافظه های کارت های گرافیک RX 460 STRIX و RX 470 STRIX از قطعات مشابه VRM تراشه های گرافیکی این دو کارت گرافیک برخوردار است)

asus-radeon-rx470-rog-strix-10

مانند RX 460 STRIX یک کانکتور 6 پین برق 12 ولت وظیفه تامین انرژی مورد نیاز GPU و حافظه های RX470 STRIX را بر عهده دارد. با توجه به 75 واتی که از طریق گذرگاه PCI-E به دست می آید، در مجموع بیش از 150 وات در اختیار این کارت گرافیک قرار خواهد گرفت. البته ایسوس اظهار دارد که کارتهای گرافیک رادئون جدید این کمپانی، هیچ گونه جریانی از گذرگاه PCI-E دریافت نمی کنند. قابلیت ASUS FanConnect یکی دیگر از امکانات کارت های گرافیک سری RX400 ایسوس است. بدین منظور، در جلوی کارت گرافیک یک کانکتور 4 پین تعبیه شده که اگر یکی از فن های 4 پین کیس خود را به آن متصل کنید، سرعت چرخش آن با توجه به حرارت اطراف کارت گرافیک تغییر خواهد کرد.

asus-radeon-rx470-rog-strix-11

پنل I/O این کارت گرافیک شامل دو درگاه Dual-Link DVI-D، یک درگاه HDMI 2.0 و یک درگاه Display Port 1.4 می باشد.

asus-radeon-rx470-rog-strix-12

برو پایین

ASUS Radeon RX 480 ROG STRIX OC

اجازه دهید این کارت گرافیک را طور دیگه ای معرفی کنیم، کارت گرافیک قدرتمند GTX 1080 ROG STRIX OC که چند ماه پیش بررسی کردیم را به خاطر دارید؟ اگر تراشه پاسکال و حافظه GDDR5X این کارت گرافیک را با تراشه Polaris 10 XT و حافظه گرافیکی GDDR5 جایگزین کنید، اکنون یک RX 480 ROG STRIX OC در اختیار دارید! پتانسیل نمونه رفرنس RX 480 هر چقدر که باشد، ایسوس تا حد بسیار زیادی آن را ارتقا داده است. کارتی که بدون اغراق از هر حیث، قدرتمندترین RX 480 بازار قلمداد می گردد.

asus-radeon-rx480-rog-strix-1

RX 480 STRIX از یک بسته بندی متوسط برخوردار است و مانند دو کارت دیگر روی جعبه آن به ویژگی های مشترک کارت های گرافیک سری 400 رادئون اشاره شده است. البته در این قسمت عبارت Radeon VR Ready نیز به چشم می خورد. با توجه به قدرت مناسب RX 480 می توانید از آن در مبحث واقعیت مجازی و بازی های مربوطه بهره مند شوید.

asus-radeon-rx480-rog-strix-2

پشت جعبه نیز مانند دو کارت دیگر ویژگی های اختصاصی ایسوس برای کارت های RX 4xx STRIX درج شده است. همان طور که گفتیم، این ویژگی ها شامل طراحی تماما Auto-Extreme بورد کارت گرافیک (بدون دخالت دست انسان)، طراحی ویژه فن های خنک کننده، نورپردازی AURA RGB، قابلیت کنترل فن توسط کارت گرافیک و نرم افزار قدرتمند GPU Tweak II هستند.

asus-radeon-rx480-rog-strix-3

لوازم همراه RX 480 STRIX به 2 برچسب برای کارت گرافیک، دی وی دی حاوی درایور و نرم افزار، 4 بست چسبی ایسوس، راهنمای نصب سریع و اکانت 15 روزه پرمیوم بازی آنلاین world of warships خلاصه می شود.

asus-radeon-rx480-rog-strix-4

کولر Direct CU سابقه زیادی در ترکیب کارت‌های ایسوس دارد و همان‌طور که از نامش پیدا است به تماس مستقیم مس (البته با GPU) اشاره می‌کند. ویرایش سوم موسوم به Direct CUIII برای اولین بار در کارت گرافیک GTX980Ti DCIII مشاهده شده بود. سال 2016 ایسوس تغییراتی در این خنک کننده ایجاد کرد و با ظاهری جدید، در GTX 1080 ROG STRIX بکار گرفته شد. اکنون RX 480 ROG STRIX به همان خنک کننده مجهز شده است.

asus-radeon-rx480-rog-strix-5

این خنک کننده مجهز به 3 فن 90 میلیمتری با الهام از باله‌های هواپیما است، که طبق اظهارات سازنده این طراحی باعث رساندن حداکثر جریان هوا به هیت سینک‌ها شده و در عین حال نویز کمتری تولید می‌کنند. ویژگی 0dB نیز تا حرارتی معینی از سمت GPU، فن ها را بی حرکت نگه می دارد. با توجه به حرارت تولید شده از هر سمت کارت گرافیک، فن تعبیه شده در آن قسمت به چرخش در می آید. در قسمت بالا و پایین هر کدام از فن ها دو قسمت پلاستیکی قرار دارد که پشت آنها LED هایی جهت نورپردازی AURA RGB تعبیه شده است.

asus-radeon-rx480-rog-strix-6

بالای خنک کننده نیز عبارت REPUBLIC OF GAMERS به همراه لوگوی ROG به چشم می‌خورد که بخشی از نورپردازی RGB این کارت گرافیک به شمار می رود.

asus-radeon-rx480-rog-strix-7

پشت کارت نیز یک صفحه آلومینیومی نصب شده تا عملیات خنک سازی قطعات الکترونیکی حیاتی به نحو احسن انجام شود. البته لوگوی بزرگ ROG که در این قسمت دیده می‌شود، دارای LED هایی در زیر خود است که این قسمت نیز شامل نورپردازی RGB کارت گرافیک است.

asus-radeon-rx480-rog-strix-8

بر خلاف دو کارت گرافیک، ASUS FanConnect در این کارت گرافیک قابلیت بیشتری دارد. در قسمت جلوی RX480 STRIX دو کانکتور 4 پین فن قرار دارد. بنابراین می توانید 2 فن 4 پیش کیس خود را به آن متصل کنید، تا کارت گرافیک با توجه به حرارت اطراف خود سرعت چرخش آنها را تنظیم کند.

asus-radeon-rx480-rog-strix-9

RX 480 ROG STRIX از یک بورد مدار چاپی (PCB) کاملا غیر رفرنس برخوردار است، که به دلیل فضای کافی برای قرار دادن کامپوننت های در نظر گرفته شده، طول و عرض بیشتری نسبت به نمونه رفرنس دارد. طبق اظهارات سازنده مراحل ساخت و مونتاژ این بورد بدون دخالت دست انسان و تحت عنوان ASUS Auto-Extreme انجام شده است. برای خنک سازی بیشتر حافظه های گرافیکی یه هیت سینک آلومینیومی در نظر گرفته شده که متاسفانه به طور کامل این حافظه ها را پوشش نمی دهد.

asus-radeon-rx480-rog-strix-10

کولر Direct CUIII این کارت دارای هیت سینک بزرگ و دو تکه است که اکثر نقاط کارت گرافیک را احاطه می‌کند. طراحی عمودی هیت سینک ها باعث انتقال حرارت دفع شده به مادربورد و داخل کیس می‌شود، اما با هدایت حرارت دفع شده به تمام قسمت های بالا و پایین باعث خنک شدن تمام نقاط کارت گرافیک خواهد شد. این خنک کننده دارای 5 هیت پایپ مسی با روکش نیکل است که از بین آنها، 4 عدد به قطر 8 میلیمتر، و یک عدد به قطر 6 میلیمتر طراحی و ساخته شده است. همچنین هیت سینک دوم دارای پد حرارتی بزرگی است که حرارت ناشی از ماسفت های مدار رگولاتور را مستقیما به هیت سینک ها منتقل می‌کند.

asus-radeon-rx480-rog-strix-11

RX480 ROG STRIX OC از تراشه گرافیکی کاملا آئینه ای شکل Polaris 10 XT/Ellesmere بهره مند است. پسوند OC نوید یک نسخه اورکلاک شده را می‌دهد و بر این اساس، فرکانس تراشه مذکور با یک اورکلاک 3.5 درصدی به صورت کارخانه ای، از 1267 مگاهرتز در نمونه مرجع به 1310 مگاهرتز در این محصول رسیده است. RX 480 STRIX از 8 چیپ 1024 مگابایتی GDDR5 باکیفیت کمپانی Samsung (بهترین گزینه) با فرکانسی مشابه نمونه رفرنس (2000مگاهرتز) بهره می برد که با رابط 256 بیتی می تواند پهنای باند 256GB/s را فراهم می کند.

asus-radeon-rx480-rog-strix-12

ایسوس برای کارت گرافیک خود مدار تنظیم کننده ولتاژ 6+2 فاز تمام دیجیتالی را در نظر گرفته که از این تعداد 6 فاز برای GPU و 2 فاز دیگر برای حافظه ها جریانی پاک فراهم می کنند. به راحتی می‌توان گفت این کارت گرافیک نسبت به نمونه مرجع دارای پتاسنیل اورکلاکینگ بیشتری است و اورکلاکرهای حرفه ای نیز میتوانند نتایج جالبی را بدست آورند. 5 خازن خروجی ژاپنی 16 ولت با ظرفیت 270 میکروفاراد، 12 خازن ورودی ژاپنی 2.5 ولت با ظرفیت 820 میکروفاراد، ماسفت های با کیفیت Low-Side + High-Side کمپانی UBIQ Semiconductor و چوک هایی با هسته سوپر فریت از اجزای این مدار هستند. البته بخش VRM تراشه گرافیکی، به جای طراحی رایج ماسفت ها، از به کیفیت ترین نوع ممکن یعنی IC های مجتمع PowIRstage کمپانی International Rectifier به شماره IOR 3555M با توان جریان عبوری 60 آمپر و 6 عدد به هر ازای هر فاز مجهز است. برای اورکلاکرها، در کنار کانکتور 8 پین برق 6 نقطه جهت اندازه گیری دقیق قسمت های مختلف قرار دارد.

asus-radeon-rx480-rog-strix-13

یک کانکتور 8 پین برق 12 ولت وظیفه تامین انرژی مورد نیاز GPU و حافظه ها را بر عهده دارد. با توجه به 75 واتی که از طریق گذرگاه PCI-E به دست می آید، در مجموع بیش از 225 وات در اختیار این کارت گرافیک قرار خواهد گرفت. البته ایسوس اظهار دارد که کارتهای گرافیک رادئون جدید این کمپانی، هیچ گونه جریانی از گذرگاه PCI-E دریافت نمی کنند.

asus-radeon-rx480-rog-strix-14

پنل I/O این کارت گرافیک شامل دو درگاه Dual-Link DVI-D، دو درگاه HDMI 2.0 و یک درگاه Display Port 1.4 می باشد. پورت HDMI که در بالاترین قسمت قرار دارد، مخصوص هدست های واقعی مجازی است.

asus-radeon-rx480-rog-strix-15

برو پایین

نرم افزار

بیشترین خواسته کاربران در بخش نرم افزار از کارت گرافیک، یک نرم افزار اورکلاکینگ با امکانات کامل است. GPU Tweak، یکی از این نرم افزارها می‌باشد که هماهنگی کاملی با کارتهای ایسوس دارد و علاوه بر آن می‌توان برای کارتهای گرافیک برندهای دیگر نیز استفاده کرد. این نرم افزار بسیار قدرتمند دارای قسمت های مختلف برای افزایش فرکانس ها، ولتاژ، مانیتورینگ دمای قسمت های مختلف، فرکانس ها و…. است. نسخه دوم این برنامه، GPU Tweak Streaming، علاوه بر موارد ذکر شده می‌تواند بازی، سیستم و بایوس کارت گرافیک را بهینه سازی کند و دارای 3 پروفایل سایلنت، گیم و اورکلاک است. از این میان، پروفایل گیم و اورکلاک دارای فرکانس های بیشتری هستند، اما این فرکانس ها در پروفایل اورکلاک بیشتر بوده و البته نویز تولیدی بیشتر کارت گرافیک را به همراه دارد. این در حالی‌ است که بسیاری از کارتهای گرافیک برندهای دیگر، دارای نرم افزار اورکلاکینگ مناسبی نیستند. داشتن چنین نرم افزار اورکلاکینگی برای کارت های گرافیک ما یک نکته مثبت طلقی می‌گردد.

 

asus-gpu-tweak-ii

 

در بخش‌های مختلف بررسی اشاره کردیم، این کارت ها دارای نورپردازی AURA RGB هستند و همانطور که گفتیم ASUS بجز RX460 و RX470 که تعداد لوگوی ROG بالای آنها شامل نورپردازی AURA RGB است، برای RX480 تعدادی LED با نورهای مختلف در قسمت های بالا و پایین فن ها، پلیت پشتی کارت گرافیک زیر لوگوی ROG و بالای کارت گرافیک زیر عبارت REPUBLIC OF GAMERS قرار داده که به 16 میلیون رنگ مختلف در آمده و قابلیت کارکرد در 6 حالت موزیک، پالس، چشمک زن، ثابت و … را دارند. مدیریت کامل نورپردازی این کارت گرافیک توسط نرم افزار AURA Graphics Card انجام می‌شود.

 

 

کلیپ زیبایی از نورپردازی RX480 آماده کردیم که پیشنهاد می کنیم حتما به تماشای آن بنشینید. ابتدا نرم افزار AURA را در حالت موزیک قرار دادیم، و سپس یک موزیک بسیار محبوب و قدیمی را اجرا کردیم. در حالت موزیک، مشاهده فیلم، بازی و یا گوش دادن به موزیک، قسمت های نام برده شده کارت گرافیک با توجه به ریتم موزیک رقص نور زیبایی از خود به نمایش می‌گذراند و میزان روشنایی نور LED ها با میزان ولوم صدا رابطه مستقیمی دارد.

 

 

برو پایین

سیستم تست

– سیستم تست ما مثل همیشه بر مبنای پلتفرم Skylake از سوکت 1151 است که مادربورد GIGABYTE Z170X-Gaming 7 میزبان آن خواهد بود.
_ پردازنده سیستم تست ما نیز INTEL Core i7 6700K، و فرکانس پیش فرض در تمام حالات بر روی 4.2 گیگاهرتز با 1.3 ولت قرار دارد.
– پاور CoolerMaster G750M وظیفه تامین برق مورد نیاز سیستم و خنک کننده آبی پرقدرت DeepCool GamerStorm Captain 360 وظیفه خنک کنندگی پردازنده را بر عهده دارد.
_ مانیتور ASUS PB287Q 4K UHD یکی از قطعات بسیار مهم ما محسوب می شود. این مانیتور، خستگی چشم و آسیب های جانبی را تقریبا به صفر می رساند!
_ حافظه اصلی (رم) سیستم تست ما از چهار ماژول 4 گیگابایتی Avexir Blitz DDR4 3200 MHz تشکیل شده است. بر اساس پروفایل XMP، فرکانس 3200 مگاهرتز با ولتاژ 1.35 ولت و زمان تاخیر CL16 قابل دسترس است. در طول تمام تست‌ها پروفایل XMP فعال است.
_ کارت های گرافیک ASUS Radeon RX480/RX470/RX460 ROG STRIX OC به عنوان کارت های اصلی بررسی می باشند. تعدادی کارت های گرافیک دیگری نیز در بررسی حضور دارند که نتایج برخی از آنها قبلا به دست آمده و برخی دیگر نیز همزمان با کارت های گرافیک اصلی بررسی تست شده اند. این کارت های گرافیک به شرح زیر می باشند:

ASUS GTX 1080 ROG STRIX OC
ASUS GTX980Ti DCIII STRIX OC
GIGABYTE GTX 980 WaterForce
GIGABYTE R9 Fury X
GIGABYTE GTX 1060 G1 Gaming
ASUS R9 390X DCIII STRIX OC
ASUS R9 380X DCII OC
ASUS R9 290 DCII OC
ASUS R280X Matrix Platinum

asus-radeon-rx-480-rog-strix-sys

سایز مشخصات سیستم تست به شرح زیر است:

asus-radeon-rx480-rx-470-rx-460-strix-ris-of-tomb-rider-sys-spec

بنچمارک ها نیز به شرح زیر است:

 3DMark Vantage
1.05 3DMark 11
3DMark 2013
HWBot Unigine Heaven
AIDA 64 Extreme 5.7.300
HITMAN 2016
Rise of the Tomb Raider
Tom Clancy’s The Division
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
DiRT Rally

همان‌طور که ملاحضه می‌کنید، در این قسمت از 10 بنچمارک برای تست کارت‌های گرافیک استفاده می‌کنیم. ابتدا 4 عدد از سنگین‌ترین بنچمارک‌های موجود برای کارت گرافیک را اجرا میکنیم، این بنچمارک‌ها بهترین گزینه برای تست کارتهای گرافیک در بین تولیدات کمپانی FutureMark هستند. شما نیز پس از دریافت فایل حاوی آنها می توانید به نصب و اجرای هر کدام بپردازید. البته در 3DMark Vantage فقط 4 تست اول اجرا می شود و تست های آپشنال حذف گردیده تا شرایط استاندارد باشد. بنچمارک AIDA 64 Extreme نیز قدرت کارت های گرافیک در محاسبات خام به علاوه مواردی دیگر می‌سنجد. بنچمارک 3DMark Time Spy نیز که به تازگی منتشر شده و از DirectX12 پشتیبانی میکند، به عنوان بنچمارک نسبتا جدید ما حضور خواهد داشت. البته امکان تست بقیه کارت های گرافیک با این نرم افزار محیا نبود. لازم به ذکر است برای مقایسه بهتر، کلاک هر کارت گرافیک در چارت ها درج شده است.
بعد از بنچمارک ها به سراغ تست کارتهای گرافیک در محیط بازی ها می‌رویم تا مشاهده کنیم نتایج ثبت شده تا چه حد صحیح است؟! در این قسمت از 5 بازی جدید و سنگین استفاده می‌کنیم که محیط خوبی را برای محک زدن کارت‌های گرافیک فراهم می‌کنند. برای اجرا تست در محیط گیم ابتدا هر کدام از بازی ها را نصب کرده و سپس با استفاده از قسمت بنچمارک در خود بازی تست ها را اجرا کردیم. تمامی گیم های تست شده سنگین بوده و از نسخه یازدهم DirectX استفاده می‌کنند. البته HITMAN و Tomb Rider از DirectX12 نیز پشتیبانی کرده و در هر دو حالت آنها را تست می‌کنیم. وضوح تصویر در ابتدا 1080p انتخاب شده که یک استاندارد برای ا

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!