سامسونگ بالاخره به صورت رسمی دلایل انفجار باتری گلکسی نوت 7 را اعلام کرد

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۵ دیدگاه

همانطور که پیش از این نیز به اطلاع شما دوستان رسانده بودیم، طبق اعلام قبلی سامسونگ طی نشستی خبری در ساعات اولیه امروز، دوشنبه 4 بهمن ماه، دلایل انفجار باتری گوشی گلکسی نوت 7 را به صورت رسمی اعلام کرد. بر خلاف تصور قبلی مشکل از دو دلیل عمده بوده است. با ما همراه باشید.

گر به یاد داشته باشید چندی پیش ما در شهر سخت افزار دلایل بروز مشکل برای باتری گلکسی نوت 7 را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دادیم که در آن مقاله سه دلیل احتمالی برای مشکلات این گوشی مطرح شده بودند. طی نشست خبری که امروز برگزار کرد نیز دلایل بیان شده به یکی از مواردی که ما در مقاله خود در مورد آنها صحبت کردیم اشاره دارد.

در حالیکه تصور می‌شد بعد از فراخوانی اول گوشی های گلکسی نوت 7، مشکل اولیه همچنان به قدرت خود باقیست، سامسونگ اعلام کرد که مشکل اولیه با مشکلی که بعد از عودت این گوشی ها به کاربران برای دستگاه های نوت 7 به وجود آمد متفاوت بوده است. در واقع در هر دو مرحله شرکت با دو نوع مشکل متفاوت که هر دو به علت عیوب باتری بوده به وجود آمدند.

در مورد دستگاه های عرضه شده در مرحله اول که در این مطلب به اختصار آنها را گوشی های اورجینال می‌نامیم، مشکل اصلی از طراحی باتری گوشی بوده است. به صورت ویژه در گوشه ی بالا و سمت راست باتری دستگاه طراحی به نحو مناسبی صورت نگرفته است:

این طراحی به گونه ای بوده که الکترودهای داخلی باتری تحت فشار های کوچک از شکل اصلی خود خارج شده و خم می‌شدند و همین خم شدگی باعث از بین رفتن حائل میانی استاندارد بین الکترودهای مثبت و منفی و به عبارت دیگر "اتصال کوتاه" در نقطه برخورد الکترودها می‌شده است.

اما در مورد دستگاه های که بعد از عودت مرتبه اول به کاربران دوباره دچار مشکل شده بودند هم دلیل مشکل، تأمین کننده باتری ها بوده است و طبق اعلام سامسونگ، مشکل طراحی داخلی باتری در این مرحله مرتفع گردیده است و عیوب مراحل تولید باتری منجر به بروز انفجار و مسائل بعدی آن شده است. در واقع در مرحله دوم، عجله ی شرکت تأمین کننده باتری های گلکسی نوت 7 برای بالا بردن توان تولید و پاسخگویی به نیاز سامسونگ باعث پایین آمدن دقت کافی در مراحل تولید گشته و نتیجه آن هم مشکلاتی شده که کیفیت نهایی باتری دستگاه را کاهش داده اند.

در واقع خود سامسونگ هم از این اتفاق به شدت ناراحت است و همانطور که آقای D. J. Koh مدیر بخش موبایل سامسونگ از احساس خود در این مورد گفتند باید این اتفاق را یک بحران دردناک بنامیم که مشابه آن طی 33 سالی که سامسونگ گوشی موبایل تولید می‌کند هیچ گاه اتفاق نیفتاده است.

سامسونگ در کنفرانس امروزش اعلام کرد که برای پیدا کردن مشکل اصلی باتری دستگاه 700 نفر در مجموعه این شرکت در آزمایشگاه ها و مراحل مختلف دست به کار شده اند و در طی عملیات شناسایی عیوب، تعداد 200 هزار گوشی و 30 هزار باتری مورد آزمون و تست های مختلف قرار گرفته اند. البته سامسونگ ادعای برخی رسانه ها مبنی بر طراحی متقارن دستگاه که عامل بروز مشکل بوده است را به صورت کامل رد کرده و بیان نموده که این مورد هیچ گونه تأثیری روی عیوب دستگاه نداشته است.

البته سامسونگ این مورد را هم اعلام کرده است که برای تست دستگاه و مراحل آزمون و شناسایی عیوب دستگاه از سه شرکت مختلف و خارج از مجموعه سامسونگ به نام های UL، Exponent و TUV Rheinland استفاده کرده است تا همه نتایج به صورت واقعی و بدون دخالت شرکت اصلی باشد.

اما سامسونگ چطور به مشکلات طراحی باتری در دستگاه های اورجینال نوت 7 پی برده است؟ در طی کنفرانس امروز این شرکت اعلام کرد که تست های اشعه ی ایکس روی باتری و شناسایی تغییر حالت و خمیدگی الکترودها به مجموعه شرک نشان داد که چطور این الکترودها در حین کار خمیده می‌شوند و برای مرحله دوم کار بسیار دشوارتر بوده است و سامسونگ مجبور شده باتری دستگاه را به صورت کامل کالبد شکافی کند تا متوجه علت حادثه شود. متأسفانه مراحل تست های نهایی و کنترل کیفیتی که در مجموعه شرکت بعد از تولید هر دستگاهی در مجموعه سامسونگ انجام می‌شده اند هیچ کدام نتوانسته اند این دو مشکل را شناسایی کنند.

به هر حال سامسونگ تصمیم به تغییرات در زمینه کنترل کیفیت و تست های نهایی گرفته است و به همین دلیل فرآیند تست های آتی دستگاه ها برای باتری نیز تغییر کرده اند و این شرکت اعلام کرده که در دستگاه های آینده شرکت فرآیند تست باتری ها طی 8 مرحله مجزا صورت خواهد گرفت تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی مانند فاجعه گلکسی نوت 7 نباشیم.

در اینفوگرافیک زیر می‌توانید مراحل تست های هشت گانه سامسونگ برای باتری دستگاه های تولیدی را مشاهده کنید.

به نظر سامسونگ درسهای بسیار خوبی از تراژدی که در نوت 7 شاهد آن بودیم گرفته است و برای اسمارت فون های آینده شرکت هیچ گاه شاهد بروز مشکلات این چنینی نخواهیم بود. فعلاً اولین اسمارت فون سامسونگ که در حجم گسترده تولید خواهد شد گوش گلکسی اس 8 است که تا یک ماه دیگر رسماً معرفی خواهد شد و بنا بر صحبت آقای Koh سامسونگ همه این تست ها و مراحل آزمون را در مورد گوشی های آینده شرکت (از جمله گلکسی اس 8) نیز انجام خواهد داد تا احتمال بروز مشکلات پیش بینی نشده به صفر برسد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!