بررسی اجمالی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6GB؛

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۲ دیدگاه

در نوشتار پیش رو به معرفی کامل و بررسی اجمالی کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6G می پردازیم، این کارت نه تنها به صورت کارخانه ای اورکلاک شده و به راهکار خنک سازی پرقدرت TWIN FROZR VI مجهز است، بلکه قیمت گذاری وسوسه انگیزی نیز دارد.

MSI یک برند گیمر پسند موفق در سطح جهانی است اما به واسطه عملکرد ضعیف نمانیده این کمپانی در ایران، در بازار  ما چندان عملکرد مطلوبی نداشته است. حالا با تغییر سیاست ها و همچنین معرفی نمایندگان جدید و برنامه ریزی گسترده این کمپانی برای بازار کشورمان، بیش از همیشه می توان روی آن حساب باز کرد. MSI GeForce GTX 1060 GAMING X برآمده از سال ها تجربه در صنعت کارت گرافیک است، از فناوری های انحصاری انویدیا گرفته تا قابلیت های انحصاری MSI؛ همگی در این محصول جمع شده اند تا تجربه ای بی نقص ارائه کنند.

 

کارت های GeForce GTX 1060 گیمرهایی را هدف می گیرند که در وضوح تصویر 1080P و 1440P به گیمینگ می پردازند. با برخورداری از توان محاسباتی اعشاری تک میمزی معادل 4 ترافلاپ، تقریباً GTX 1060 بازی ها را می درد. GTX 1060 با بکارگیری فناوری ساخت 16 نانومتری FinFET  و البته بر پایه معماری تحسین انگیز Pascal تولید می شود. البته باید عرضه این محصول را مدیون AMD بود که با عرضه RX 470 و RX 480 این کمپانی را در تنگنا قرار داد.

MSI GeForce GTX 1060 GAMING X در سه مدل مختلف متشکل از Gaming (بدون پسوند)، Gaming X و Gaming Z در دسترس است. مدل Gaming معمولی فاقد نور پردازی قابل شخصی سازی، بک پلیت و در مقایسه با دو مدل دیگر دارای فرکانس پایین تری است، مدل Gaming X مجهز به بک پلیت، نور پردازی RGB LED در بخش لوگو و فرکانس بالاتری است. Gaming Z پرچمدار کارت های MSI GTX 1060 است، این کارت نه تنها همه ویژگی های مدل X داراست، بلکه فرکانس بالاتر و در بخش بک پلیت نیز دارای نور پردازی RGB LED قابل شخصی سازی است.

 

مدل 6 گیگابایتی GeForce GTX 1060 بر پایه پردازنده گرافیکی با کُد GP106 است. GP106 دارای 1280 واحد سایه زنی (هسته CUDA) در قالب 10 واحد SM و 80 واحد TMU در کنار 48 واحد ROP است. کارت های مبتنی بر این پردازنده گرافیکی دارای 6 گیگابایت حافظه ویدئویی GDDR5 با رابط 192 بیتی هستند که پهنای باند حافظه 192 گیگابایت بر ثانیه را را فراهم می کند. با برخورداری از توان حرارتی 125 وات، در طراحی مرجع یک کانکتور تغذیه مجزا 6 پینی کافی است.

به GeForce GTX 1060 GAMING X باز می گردیم، هرچند این کارت اغلب صفات مرجع انویدیا را به ارث برده، اما ما با یک کارت تمام کاستوم (اختصاصی) روبرو هستیم که شباهت زیادی به طراحی مرجع ندارد. فرکانس هسته افزایش یافته، مدار تغذیه قوی تر شده، راهکار خنک سازی مرجع با کولر پرقدرت و کم صدا TWIN FROZR VI جایگزین شده و تغییرات بیشتری نیز یافت می شوند.

GeForce GTX 1060 Gaming X یک کارت تمام کاستوم از پیش اورکلاک شده مجهز به کولر Twin Frozr VI با برخورداری از فن های Torx 2.0 است. فناوری مشهور Zero Frozr نیز پابرجاست و در مواقع دمای زیر 60 درجه، فن ها با هدف به صفر رساندن آلودگی صوتی متوقف می شوند. این کولر ظاهر فوق العاده جذابی دارد.

این کارت دارای سه حالت فرکانسی است (به ترتیب از راست به چپ فرکانس پایه هسته، فرکانس بوست هسته، فرکانس موثر حافظه):

  • حالت بی صدا (Silent Mode)ا: 1506 مگاهرتز- 1708 مگاهرتز- 8008 مگاهرتز
  • حالت گیمینگ (Gaming Mode)ا: 1569 مگاهرتز- 1784 مگاهرتز- 8008 مگاهرتز
  • حالت اورکلاکینگ (OC Mode))ا: 1597 مگاهرتز- 1809 مگاهرتز- 8108 مگاهرتز

حالت گیمینگ به صورت پیش فرض فعال است که در مقایسه با مدل مرجع، فرکانس پایه هسته 63 مگاهرتز و فرکانس بوست هسته 75 مگاهرتز بالاتر است. بنابراین با یک کارت از پیش اورکلاک شده روبرو هستیم که می بایست کارایی بالاتر از مدل مرجع انویدیا ارائه کند.

آنباکسینگ (جعبه گشایی)

MSI GTX 1060 Gaming X درون یک جعبه نسبتاً بزرگ سرخ رنگ عرضه می شود. بر روی جعبه تصویر بزرگی از کارت به همراه مدل آن و برخورداری از پردازنده گرافیکی GeForce GTX 1060 انویدیا آمده است. کمی بالاتر در سمت چپ لوگوی MSI با اژدهای سرخ مشهور و در سمت راست پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی ذکر شده است. کمی پایین تر از مدل کارت، برخورداری از 6 گیگابایت حافظه ویدئویی، پشتیبانی از DirectX 12، فناوری واقعیت مجازی و از همه مهم تر برخورداری از کولر TwinFrozr VI آمده است. زیر لوگو GeForce GTX 1060 نیز پشتیبانی از فناوری های انحصاری انویدیا در کنار رابط برنامه نویسی DirectX 12 مایکروسافت ذکر گردیده است.

 

در پشت جعبه مشخصات کامل کارت به همراه معرفی برخی قابلیت های کلیدی آن ذکر شده است. "سخت بازی کنید، بی صدا بمانید"!

با باز کردن جعبه با یک پکیج نسبتاً لوکس و برازنده یک کارت حرفه ای روبرو می شوید.

متعلقات کارت دورن یک جعبه دوم تعبیه شده اند.

"بابت انتخاب یکی از محصولات MSI از شما سپاسگذاریم"

 

با باز کردن جعبه، کارت را درون یک فوم فشرده خواهید یافت که از آن در برابر ضربه و سقوط حین حمل و نقل محافظت می کند. همچنین کارت درون یک کیسه پلاستیکی ضد الکتریسیته ساکن قرار دارد که از آن در برابر رطوبت، گرد و غبار و الکتریسیته ساکن محافظت می کند.

 

 محتویات :

  • کارت گرافیک
  • دیسک درایور و نرم افزارها
  • مستندات
  • برچسب MSI، پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی، کولر TwinFrozr VI
  • کارت ضمانت نامه

حالا شرکت توسعه خدمات طلایی ایستا یکی از نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش کارت های گرافیک MSI است.

 در نهایت این هم MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB !

نگاه اولیه

این کارت از تم مشکی-سرخ همیشگی MSI بهره می برد که البته بسیار زیبا است.

محفظه کولر TWIN FROZR به LEDهای سرخ و لوگوی مشهور اژدهای MSI GAMING به نورپردازی RGB LED مجهز است که امکان انتخاب از میان 16.8 میلیون رنگ مختلف را به کاربر می دهد. با اینکه این کولر تنها یک جفت فن دارد و در ظاهر شاید ضعیف تر از کولرهای مجهز به سه عدد فن به نظر برسد، اما بسیار خنک، کم صدا و کارآمد است.

 کولر TwinFrozr VI ظاهر خشن اما دوست داشتنی به کارت بخشیده است.

راهکار خنک سازی TWIN FROZR VI از فن های TORX 2.0 بهره می گیرد که به ادعای MSI در مقایسه با نسل پیشین این فناوری انحصاری، 22 درصد فشار هوای بیشتری را با ایجاد نویز کمتر برای دفع بهتر حرارت تولید می کند. این فن های جدید از سیستم یاتاقان Double Ball Bearing (جفت بلبرینگ) برای دوام  بیشتر، دوران روان تر و بی صداتر بهره می برند. در ترکیب با حرارت گیر بزرگ و سه لوله های ناقل حرارت مسی، این کولر امکان استخراج حداکثر قدرت معماری پاسکال را فراهم می کند.

 

بک پلیت مشکی فلزی با لوگوی اژدهای MSI، افزون بر بهبود ظاهر کارت، استحکام کلی ساختار آن را تقویت می کند و از اجزای پشت کارت نیز محافظت می کند.

 

این کارت دو شکاف توسعه را اشغال می کند و با طول تنها 28 سانتی متر، در معمولی ترین کیس ها نیز قابل نصب است.

 

تغذیه این کارت از طریق یک کانکتور 8 پینی صورت می گیرد که با احتساب 75 وات انرژی قابل استحصال از طریق شکاف توسعه PCI-E x16، در مجموع حداکثر به 225 وات می رسد. بدون شک 225وات فراتر از توان مورد نیاز برای GTX 1060 با توان حرارتی 120 وات است. توان فراتر از نیاز واقعی، بر پتانسیل اورکلاکینگ کارت می افزاید.

 

درگاه های خروجی تصویر از یک HDMI 2.0، یک Dual-link DVI-D و سه DisplayPort 1.4 تشکیل شده است. با سری GeForce GTX 10، انویدیا پشتیبانی از خروجی تصویر آنالوگ را کنار گذاشته است. این کارت قادر به پشتیبانی از وضوح تصویر حداکثر 7680x4320 پیکسل است.

هیج یک از کارت های GeForce GTX 1060 از پیکربندی SLI پشتیبانی نمی کنند. به وضوح انویدیا نمی خواهد کاربران به جای  کارت گران قیمت GTX 1080 دو کارت GTX 1060 تهیه کنند.

نگاهی نزدیک تر

 

کولر این کارت به یک جفت فن 10 سانتی متری با تیغه های TORX Fan 2.0 مجهز است. به ادعای MSI طراحی به ثبت رسیده بکار رفته در این فن ها باعث تولید فشار هوای بیشتر آن هم با تولید نویز کمتر می شود.

 

اگر به تیغه های فن های این کارت دقت کنید، یکی در میان طراحی و ارتفاع آنها فرق دارد. این فن ها دارای یاتاقان Double Ball Bearing (جفت بلبرینگ یا ساچمه ای) هستند که در مقایسه با فن های معمولی، بسیار با دوام تر هستند. همچنین فن های Double Ball Bearing با گذر زمان بسیار کمتر دچار نویز می شوند.

 

این فن ها توسط فناوری Zero Frozr کنترل می شوند. فناوری مذکور با هدف به صفر رساندن آلودگی صوتی، در دمای زیر 60 درجه سانتی گراد فن ها را به طور کامل متوقف می کند و فن ها تنها با عبور دمای پردازنده گرافیکی از 60 درجه سانتی گراد شروع به چرخش می کنند. البته اگر تمایلی برای استفاده از این قابلیت وجود نداشته باشد، از طریق واسط کاربری قابل غیرفعال سازی است.

 

کولر TWIN FROZR VI دارای یک رادیاتور آلومینومی با 3 لوله ناقل حرارت مسی نیکل اندود شده است. طراحی شبکه های رادیاتور به گونه های است که فشار هوای ایجاد شده توسط فن ها را به سمت مرکز رادیاتور و محل تماس لوله های ناقل حرارت با رادیاتور هدایت می کند، این کار باعث افزایش فشار هوا در شبکه های رادیاتور و در نتیجه آن دفع بهتر حرارت می شود. این کار از طریق برآمدگی های مورب ویژه ای لابه لای شبکه رادیاتور انجام می گیرد.

 

رادیاتور این کولر دارای 3 لوله ناقل حرارت مسی نیکل اندود شده متشکل از یک لوله با قطر 8 میلی متر و دو لوله 5 میلی متری است. این لوله ها از طریق یک صفحه تخت مسی با ضخامت 2.5 میلی متر، حرارت را از سطح پردازنده گرافیکی جذب کرده و به رادیاتور منتقل می کنند تا توسط فن ها دفع شود.

لوله های ناقل حرارت کولر این کارت بسیار صاف، زیبا و صیقلی هستند. چیدمان و ارتفاع آنها نیز به خوبی گویای دقت MSI در طراحی این کولر است.

 

 یک صفحه آلومینومی ثانویه وظیفه خنک نگه داشتن اجزای مدار تغذیه را بر عهده دارد. فشار هوای تولید شده توسط فن ها، این حرارت گیر را نیز خنک می کند. همچنین  این صفحه حرارت تولید شده توسط تراشه های حافظه GDDR5 نیز را دفع می کند.

این کارت دارای مدار تغذیه با در مجموع 6 فاز رگولاتور متشکل از 5 فاز برای پردازنده گرافیکی و1  فاز برای تراشه های حافظه است. در مقایسه با مدل مرجع، برخورداری از تعداد بیشتری فاز رگولاتور ولتاژ در ترکیب با کانکتور تغذیه 8 پینی به جای 6 پینی، به افزایش پتانسیل اورکلاکینگ و همچنین کاهش دمای مدار تغذیه کمک می کند.

هر چه که تعداد فاز های رگولاتور ولتاژ بیشتر باشد، سهم کمتری از کل Load کارت به فازها می رسد که باعث کاهش بار و در نتیجه آن کاهش دما می شود.

MSI در ساخت این کارت نیز از اجزای مرغوب و باکیفیت Military Class 4 خود شامل چوک های با هسته فریت و خازن های با دوام بهره گرفته است. برخورداری از گواهی نظامی MIL-STD-810G به معنای توانای کار و دوام در شرایط کاری طاقت فرسا است.

 6 عدد تراشه حافظه 1 گیگابایتی GDDR5، ساخت کمپانی سامسونگ با فرکانس 2000 مگاهرتز (فرکانس موثر 8.00 گیگاهرتز)، 6 گیگابایت حافظه ویدئویی این کارت را تشکیل می دهند.

در تصویر فوق، تراشه GP106 انویدیا، قلب مدل 6 گیگابایتی GeForce GTX 1060 را مشاهده می کنید. این تراشه با بکارگیری فناوری ساخت 16 نانومتری FinFET توسط کمپانی TSMC تولید می شود. این تراشه از 4.4 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است.

 

پشت پردازنده گرافیکی یک جفت خازن پرظرفیت پلیمری تعبیه شده اند که به پایداری بیشتر ولتاژ تغذیه پردازنده گرافیکی و پتانسیل اورکلاکینگ کمک می کند.

سخن پایانی

کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1060 GAMING X یک نمونه اختصاصی از GTX 1060 است. این کارت به صورت کارخانه ای اورکلاک شده، از کولر پرقدرت و کم صدا بهره می برد، دارای بک پلیت فلزی باکیفیت و نورپردازی قابل شخصی سازی است.  کولر TWIN FROZR VI تاکنون با کارت های GTX 10XX کارایی خیره کننده ای آن هم در اوج سکوت به نمایش گذاشته، این کولر بسیار کم صدا و در عین حال پرقدرت است، ظاهر زیبا و گیمر پسند را هم نمی توان نادیده گرفت.

MSI با تغییر نمایندگان خود در ایران و اتخاذ سیاست های جدید، به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار است و این یعنی گیمرها گزینه های بیشتری پیش روی خود دارند.

کارایی بالا، کولر پرقدرت و بی صدا، طراحی ظاهری جذاب و زیبا، خدمات پس از فروش، قیمت گذاری رقابتی، سازنده ای که آزمون خود را پس داده، هیچ دلیلی وجود ندارد که MSI GeForce GTX 1060 GAMING X را به شما توصیه نکنیم.

GeForce GTX 1060 به ویژه مدل 6 گیگابایتی آن در حال حاضر بهترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب موجود برای گیمینگ حرفه ای در وضوح تصویر 1080P و 1440 است. یک کارت تمام کاستوم خنک و پرقدرت که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.

MSI GeForce GTX 1060 GAMING X جزو خوش قیمت ترین کارت های GTX 1060 بازار است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!