گوگل کروم پشتیبانی از فلش را متوقف خواهد کرد

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۲ دیدگاه

«گوگل کروم» که نیمی از بازار مرورگرهای دسکتاپ را در دست دارد؛ اواخر شهریور پشتیبانی از فلش را متوقف خواهد کرد. تصمیمی که این فرمت محبوب را عملا بازنشسته می‌کند. 

گوگل آماده‌ی به اتمام رساندن پروژه‌ای است که استیو جابز شش سال پیش آن را شروع کرد. این شرکت اعلام کرده است که به زودی نقشِ Adobe Flash را در مرورگر کروم خود بسیار کمرنگ‌ خواهد کرد. از ماه دسامبر (اواخر شهریور) امسال، فرمت فلش دیگر به صورت پیشفرض بر روی کروم اجرا نخواهد شد. این مرورگر طبق آخرین تخمین‌ها ۵۰ درصد بازار مرورگرهای دسکتاپ را در دست دارد.

گوگل کروم همچنین بسیاری از موارد استفاده از فلش را به طور کامل مسدود خواهد کرد؛‌ و در ازای آن از HTML5 به عنوان استاندارد پیشفرض خود استفاده می‌کند. استاندارد مدرن‌تری که به طول عمر باتری لپ‌تاپ‌ها کمک می‌کند.

گوگل در کروم‌بلاگِ خود نوشته است:

«امروزه، بیش از ۹۰ درصد از کاربردهای فلش در سایت‌ها به صورت استفاده‌ی پس‌زمینه و کاربردهایی مانند آمارگیری بازدیدها است. این گونه استفاده از فلش سرعت شما را کم خواهند کرد؛ پس از ماه سپتامبر، نسخه‌ی ۵۳ مرورگر کروم این کاربردها را مسدود خواهد کرد. HTML5‌ بسیار سبک‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین ناشران بسیاری در حال انتقال وب‌سایت‌های خود به این پلتفرم هستند تا سرعت صفحات را بالا برده و عمر باتری شما را افزایش دهند. به زودی رشد بسزایی در بهره‌وری و سرعت بسیاری از سایت‌ها مشاهده خواهید کرد.»
اگر سایتی تنها بر پایه‌ی فلش بارگذاری شود؛ آنگاه گوگل به شما این اختیار را می‌دهد که فلش را در زمان نخستین بازدید خود به این وب‌سایت فعال کنید.

در سال‌های آغازین اینترنت، فلش یکی از اندک راه‌هایی بود که برای شما توانایی تولید تجربیات عمیق‌تر در بستر وب را فراهم می‌کرد. از این فرمت به شکل عمده برای پخش ویدیو، بازی و حتی جابجایی‌های تعاملی استفاده می‌شد.

با تمام این‌ها اپل تصمیم گرفت که پشتیبانی از فلش را بر روی آیفون متوقف کند؛ نقطه‌‌ای آغازین بر سقوط این فرمت به عنوان یک استاندارد وب را باید در این نقطه بدانیم. پس از این تصمیم، استیو جابز دلیل اپل را برای چشم‌پوشی از فلش در یک جمله خلاصه کرد: «تنها گذشته را پشت سر می‌گذاریم».

طبق گفته‌های جابز در سال ۲۰۱۰، شش دلیل عمده برای تصمیم اپل مبنی بر عدم استفاده از فلش روی آیفون وجود داشت:

Adobe Flash دارای حق مالکیت است.
فرمت‌های ویدیویی جدید و بهتری قابل دسترسی هستند.
فلش ناامن است و درست کار نمی‌کند.
فلش عمر باتری را بسیار کم می‌کند.
فلش از صفحه‌ی لمسی پشتیبانی نمی‌کند.
اپل نمی‌خواست که توسعه‌دهنده‌ها به جای نوشتن اپ‌های آیفون، اپِ فلش بنویسند.
سال‌هاست که سران گوگل به قدیمی‌بودن فرمت فلش اشاره می‌کنند؛ و حالا به نظر زمان عمل فرا رسیده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!