آموزش نحوه چگونگی درج صحیح معادلات و فرمول‌های ریاضی توسط ویرایشگر Word

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

تایپ فرمول‌ها و معادلات گوناگون بدون شک یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تدوین و تألیف کتب ریاضی، فیزیک و یا نمونه محصولات مشابه به شمار می‌رود. حتماً شما نیز تاکنون اسناد موجود در این دسته‌بندی را مشاهده و با خود اندیشیده‌اید که درج عملگرها و عملوندهای پیچیده و متغیرهای به هم تافته علم ریاضیات مانند انتگرال، ماتریس و ... چگونه با استفاده از رایانه شخصی امکان‌پذیر است. آیا نرم‌افزار مخصوص و منحصربه‌فردی برای این منظور باید به کار گرفته شود؟

در پاسخ باید گفت که اگرچه برنامه‌های ویژه‌ای برای نیل به اهداف درج معادلات و فرمول در قالب کتب مختلف تحت توسعه قرار گرفته‌اند، اما نرم‌افزار ویرایشگر مایکروسافت Word که روزانه توسط چندین میلیون مصرف‌کننده در اقصی نقاط کره زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد این مهم را به زیبایی هر چه تمام‌تر و در کمترین زمان ممکن به انجام رسانده و نیاز به گرایش به سمت برنامه‌های سوم شخص را کاملاً مرتفع نموده است، اما ازآنجایی‌که برخی از کاربران با این قابلیت آشنایی ندارند، لذا به جستجوی رویه و روش‌های گوناگونی در قالب شبکه گسترده اینترنت می‌نمایند.

دستورالعملی که در این مقاله آموزشی کوتاه قصد پرداختن به مبحث آن را در سر داریم به‌صورت کلی تایپ تمامی معادلات و فرمول‌های کوچک و بزرگ علم ریاضیات را تحت پوشش در آورده و درج متغیرهای مختلف و پرکاربرد را نیز با توجه به آن میسر می‌سازد.

برای این منظور ابتدا یک سند جدید (و یا سند از پیش آماده شده) را با استفاده از ویرایشگر مایکروسافت Word بگشایید.

نشانگر ماوس را در قسمتی از صفحه که قصد درج فرمول در قالب آن را در سر دارید قرار داده و پس از مراجعه به سربرگ Insert، بر روی گزینه Equation کلیک کنید؛ مشاهده می‌نمایید که کادر جدیدی (دربردارنده برچسب Type equation here) جهت درج معادله نمایان می‌گردد.

معادلات

چهارچوب نمایان گشته در حالت کلی تمامی اقدامات مربوط به تایپ یک معادله در بطن خود را به انجام رسانده و خروج از مرز آن به معنای عدم کارکرد عملکردهای ویژه تایپ فرمول می‌باشد. اکنون کافی است تا به‌منظور درج ورودی مورد نظر خود به‌صورت کاملاً عادی و با استفاده از حروف و اعداد صفحه‌کلید شروع به تایپ نمایید. نرم‌افزار Word به‌طور خودکار فونت تایپ را تغییر و همچنین کارکرد برخی از مکانیسم‌های مربوطه را جهت تسریع عملیات درج با تغییر همراه می‌سازد. به‌عنوان مثال درج یک کسر به‌هیچ‌عنوان نیازی به استفاده از پنل‌های ویژه را نداشته و کافی است تا یک مرتبه کلید (/) و سپس کلید اسپیس (ایجاد فاصله) را بفشارید تا ویرایشگر کسری را با قابلیت تایپ صورت و مخرج مجزا نمایان سازد. بر همین اساس برخی از مهم‌ترین عملگرهای سهولت در تایپ نرم‌افزار از قرار زیر می‌باشند:

درج یک / و سپس فشردن کلید اسپیس: ایجاد یک کسر

درج یک آندرلاین (_) و سپس فشردن کلید اسپیس: ایجاد چهارچوبی جهت تایپ اندیس

درج یک عملگر توان (^) و سپس فشردن کلید اسپیس: ایجاد چهارچوبی جهت تایپ توان

فشردن کلیدهای + و – به‌صورت متوالی جهت درج یک عملگر جمع و تفریق

حال توضیحات مندرج تا به اکنون تنها اقدامات مربوط به استفاده از چهار عملگر اصلی ریاضی یعنی ضرب، تقسیم، جمع، تفریق و همچنین درج معادلات بسیار ساده را تحت پوشش در آورده است. درصورتی‌که قصد دارید تا پا را فراتر گذاشته و به تایپ فرمول‌های پیچیده مبادرت ورزید ادامه متن را مطالعه بفرمایید.

اگر کادر پیشتر ایجاد شده جهت درج یک معادله را با کلیک نمودن در قالب آن انتخاب نمایید، مشاهده می‌کنید که سربرگ شناوری تحت برچسب Design (همراه با عنوان EQUATION TOOLS) در نوار روبان پدیدار می‌گردد.

سربرگ نامبرده به‌طور کلی تمامی عملگرها، متغیرها و همچنین ساختارهای ساده و پیچیده ریاضیات را در دسته‌بندی‌های متمایز و تمیز از یکدیگر در بطن خود جای داده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زیرمجموعه Structure بخش عظیمی از انواع و اقسام ساختارهای مختلف علم مذکور نظیر انتگرال، دترمینال (ماتریس)، توابع (از جمله سینوس، کسینوس و ...)، حد و لگاریتم، عملگرهای طولانی (اعم از سیگما، اجتماع، اشتراک) و ... را جمع‌آوری کرده است که کلیک نمودن بر روی هر کدام از آن‌ها به گشایش منویی جهت درج شکل مورد نیاز از آن ساختار منتهی می‌گردد. به‌عنوان مثال درصورتی‌که قصد دارید تا انتگرالی را در قالب بدنه اصلی متن وارد کنید، کافی است تا یک مرتبه بر روی دسته‌بندی Integral کلیک کرده و سپس فرم انتگرالی دلخواه مانند انتگرال یک‌گانه، دوگانه، سه‌گانه و ... را انتخاب و پس از درج آن در سند شروع به تغییر و ویرایش آن نمایید (عملگرهای دیفرانسیل در زیرمجموعه دسته‌بندی Integral قرار گرفته‌اند).

معادلات

درج و ایجاد دیگر عملگرها و معادلات مربوطه همانند دستورالعمل ذکر شده در پاراگراف فوق صورت می‌پذیرد. علاوه بر آن ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی از معمول‌ترین و پر استفاده‌ترین اشکال معادلاتی ریاضیات مانند دلتا (جهت حل معادلات درجه دوم) و ... نیز در زیرمجموعه‌های مخصوص به خود قرار گرفته‌اند.

در انتها ذکر این نکته نیز ضروری است که درج متغیرهای مختلف در معادلات درج شده با استفاده از بخش Symbols در سربرگ فعلی صورت می‌پذیرد. درصورتی‌که قصد دارید تا متغیرهای بیشتری را تحت استفاده خود قرار دهید کافی است تا بر روی زبانه لغزشی More کلیک کرده و سپس با تغییر منوی کشویی پیش‌فرض Basic Math، فهرست‌های مختلفی را مورد استفاده خود قرار دهید.

معادلات

درج معادلات در قالب یک سند از محدودیت‌های گوناگونی برخوردار نبوده و تایپ هر تعداد فرمول بلامانع می‌باشد. علاوه بر آن پاک‌سازی چهارچوب‌های درج معادلات نیز با انتخاب آن‌ها و سپس فشردن کلید Delete و یا Backspace صورت می‌پذیرد.

معادلات

نرم‌افزار ویرایشگر مایکروسافت Word بدون شک از جمله قدرتمندترین برنامه‌های توسعه یافته تا به اکنون به شمار می‌رود که با برخورداری از دنیایی از امکانات و ابزارهای گوناگون می‌تواند در تدوین و تألیف انواع و اقسام متون و کتب به یاری مصرف‌کنندگان بشتابد

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...