چگونه دسترسی افراد غیرمجاز به جیمیل را متوقف کنیم

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

یکی از سرویس‌های رایگان و کاربردی گوگل، جیمیل (Gmail) است که کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. همین موضوع باعث شده است که از این سرویس با اهداف تبلیغاتی، انجام فعالیت‌های کاری، روزانه و ... استفاده شود بنابراین امنیت آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به دو سؤال متداول درزمینهٔ امنیت جیمیل (Gmail) پاسخ دهیم، اطلاع از دسترسی‌های غیرمجاز به جیمیل و روش محدود كردن دسترسی‌های غیرمجاز. با فیسیت همراه باشید.

چه کسی به حساب جیمیل ما دسترسی دارد؟

بهترین راه ممکن برای اطلاع از اینکه چه کسانی به حساب جیمیل (Gmail) شما دسترسی داشته‌اند، استفاده از خود حساب جیمیل (Gmail) است. برای این کار به پایین صفحه inbox جیمیل خود بروید و در گوشه سمت راست، عبارتLast account activity را پیدا کنید.

با کلیک بر روی گزینه detail جدولی نمایش داده می‌شود که لیست دستگاه‌هایی که به حساب شما دسترسی داشته‌اند را به همراه تاریخ دسترسی، موقعیت جغرافیایی، نحوه دسترسی (از طریق مرورگر، موبایل و...) و آدرس IP آن‌ها را نشان می‌دهد. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید از دسترسی‌های غیرمجاز مطلع شوید.

اما این نکته را در نظر بگیرید که جیمیل به‌صورت پیش‌فرض در صورتی که فعالیت مشکوک و غیرعادی را تشخیص دهد به شما اطلاع می‌دهد. در ضمن به ازای هر ورود به حساب جیمیل از دستگاه و یا موقعیت جغرافیایی جدید، ایمیلی برای شما ارسال شده و موضوع را اطلاع می‌دهد.

روش دیگری برای اطلاع از دستگاه‌هایی که به حساب جیمیل شما دسترسی داشته‌اند وجود دارد. کافی است به صفحهRecently used devices بروید. در این صفحه لیست تمامی دستگاه‌هایی که طی 28 روز گذشته از جیمیل شما استفاده کرده‌اند، وجود دارد. پس به‌راحتی می‌توانید از دسترسی‌های غیرمجاز مطلع شوید.

چگونه دسترسی افراد غیرمجاز به حساب جیمیل را محدود کنیم؟

فرض کنید با استفاده از روش‌های بالا از دسترسی غیرمجاز به حساب جیمیل (Gmail) خود مطلع شدید. حالا باید دسترسی این دستگاه‌ها را به حساب جیمیل خود محدود کنید. برای این كار کافی است دوباره به صفحه inbox در جیمیل خود بروید و گوشه پایین و سمت راست صفحه کنار عبارت Last account activity، روی گزینه details کلیک کنید و گزینه Terminate all other web access را انتخاب کنید.

محدود كردن دسترسی افراد غیرمجاز به حساب جیمیل

محدود كردن دسترسی افراد غیرمجاز به حساب جیمیل

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

برای اینکه امنیت حساب جیمیل خود را افزایش دهید و از دسترسی‌های غیرمجاز جلوگيری كنيد، یکی از بهترین روش‌های ممکن استفاده از قابلیت 2step verification است که یک لایه امنیتی به حساب جیمیل شما اضافه می‌کند.

  1. برای فعال کردن قابلیت 2step verification در جیمیل وارد این صفحه شوید.
  2. سپس روی گزینه get started کلیک کنید.
  3. آدرس ایمیل و رمزعبور خود را وارد کنید.
  4. روی دکمه start setup کلیک کنید.
  5. یک شماره تلفن برای دریافت کد تائید وارد کنید.
  6. حالا کد 6 رقمی که در موبایل خود دریافت کرده‌اید را وارد کنید.
  7. تعیین کنید که آیا سیستم فعلیتان به‌عنوان دستگاه معتبر برای جیمیل شناخته شود یا نه.
  8. در مرحله آخر گزینه confirm را انتخاب کنید تا 2step verification با موفقیت برای حساب جیمیل شما فعال شود.

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

و اما در آخر این نکته را در نظر بگیرید که اگر ایمیلی‌هایی از اینستاگرام، توییتر و... دریافت کردید که آدرس جیمیل خود را در آن‌ها وارد نکرده‌اید نگران نباشید زیرا این مسئله نشان دهنده هک شدن شما نیست بلکه ممکن است کسی آدرس جیمیل شما را به اشتباه در هر یک از این شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت‌ها وارد کرده باشد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...