چگونه خمیر حرارتی (Thermal Compound) فاسد را تشخیص دهیم؟

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

آیا در هنگام خرید Thermal Compound یا همان خمیر رسانای حرارت نسبت به فاسد بودن آن نگران هستید و یا یک خمیر در منزل دارید اما مطمئن نیستید هنوز قابل استفاده باشد؟ اگر بر روی خمیر تاریخ ساخت و انقضا درج نشده باشد چگونه بفهمیم که هنوز قابل استفاده است یا نه؟

این‌ها سوالاتی بودند که می‌تواند برای هر کسی ایجاد شود، بویژه در بازار ایران که غالباً امکان تهیه Thermal Paste از مراکز فروش رسمی وجود ندارد. در چنین حالتی چگونه می‌توان نسبت به فاسد نبودن خمیر، حتی در صورت پلمب بودن آن مطمئن شد؟
معمولاً Thermal Paste‌های ساخت اغلب سازندگان مشهور، در داخل سرنگ عرضه می‌شوند، در صورتی که خمیر پیش از مصرف در داخل سرنگ نگه داری شود و خاصیت ویسکوزیته یا گرانروی خود را از دست نداده باشد، باید به آسانی از سرنگ خارج شده و بر روی سطح IHS یا کولر قابل پخش کردن باشد. بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که خمیر خاصیت ویسکوزیته خود را از دست ندهد و بیش از حد سفت نشود، قابل استفاده است.

اگر خمیر سفت بود...
سفت بودن یه خمیر لزوماً به معنای بد بودن آن نیست و برخی خمیرها ذاتاً سفت هستند. با این حال سفت شدن یک خمیر نشانه خوبی نیست.پس شما باید مطمئن شوید خمیر شما ذاتا سفت بوده و یا به مرور زمان سفت شده است.

اگر خمیر قدرت چسبندگی خوبی نداشته باشد یا موقع اعمال پوسته پوسته شود یا به شکل گلوله در بیاید، می تواند شما را به دردسر بیاندازد و بهتر است بیخیال آن شوید. یک خمیر خوب حتی اگر سفت هم باشد، نباید پوسته پوسته یا لایه لایه شود.

چگونه خمیر فاسد را تشخیص دهیم؟
یکی از مشخصه‌های بارز خمیر فاسد، افزایش ویسکوزیته آن است (سفت شدن و نه سفت بودن)، در صورت از بین رفتن و یا افزایش خاصیت ویسکوزیته، خمیر سخت شده و فرم پذیری اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین در صورتی که خمیر چسبندگی و ویسکوزیته خود را از دست داده باشد، باید از مصرف آن خودداری کرد.
خمیر فاسد علاوه بر آنکه خاصیت ویسکوزیته خود را از دست داده و سخت می‌شود، قدرت چسبندگی آن نیز از بین می‌رود، در چنین حالتی اگر خمیر را بر روی سطح IHS یا کولر بمالید، لایه لایه شده و به خوبی نمی‌چسبد و نمی‌توان آن را به صورت یکدست پخش کرد. اگر خمیری که تهیه کرده‌اید؛ هر یک از شرایط مذکور را داشت، پیشنهاد می‌شود از مصرف آن صرف نظر کنید.
یکی دیگر از نشانه های خمیر فاسد ته نشینی و جدا شدن یک مایع غالباً روغنی از آن است، با این حال همه خمیرهای فاسد لزومی چنین ویژگی ندارند.

با خمیر سفت شده چه کنیم؟
چسبندگی ضعیف خمیر نه تنها باعث دشواری در پخش کردن آن می شود، بلکه جابجایی احتمالی کولر حین نصب می تواند باعث به وجود آمدن فضای خالی در زیر آن شود و ممکن است بخش هایی از سطح پردازنده توسط خمیر پوشیده نشود، از این رو بهتر است از استفاده از خمیر سفت شده صرف نظر کنید. با این حال اگر به رغم سفت بودن هنوز خمیر چسبندگی خود را حفظ کرده است، نباید مشکلی وجود داشته باشد. احتمالاً با فشار انگشت و یا استفاده از کاردک مخصوص، بتوان خمیر سفت شده را اعمال کرد.

در نظر داشته باشید خمیر فاسد مستقیماً به پردازنده یا کولر آسیب نمی رساند اما باعث کاهش رسانش گرمایی و افزایش دما می‌شود.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...