چگونه با اجرای طرح رجیستری ضرر نکنیم: آموزش استعلام شماره سریال گوشی

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

روز گذشته روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که فاز دوم طرح رجیستری از روز سه شنبه آغاز خواهد شد. همچنین عنوان شد که سایر مدل های گوشی وتبلت نیز در هفته های آینده و به تدریج تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت. بر همین اساس تمامی خریداران در هنگام خرید گوشی باید از اصالت آنها مطمئن شوند و این از طریق ارسال شناسه 15 رقمی روی جعبه دستگاه (IMEI) به شما 7777 از طریق پیامک امکانپذیر است. البته از طریق کد دستوری *7777# نیز می توان از اصالت دستگاه اطلاع پیدا کرد.

سازمان تنظیم مقررات در اطلاعیه ای جدید نکاتی را در خصوص طرح رجیستری به خریداران موبایل یادآوری کرده اند که در ادامه خلاصه ای از آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

  • پیامک هایی که در پاسخ به استعلام گوشی فرستاده می شوند با سرشماره HAMTA  و اگر پیامکی با شماره دیگر دریافت کردید، جعلی است.
  • در هنگام خرید گوشی، خریداران حتماً پس از خرید دستگاه، باید فاکتوری با مهر فروشگاه کهIMEI  دستگاه بر روی آن نوشته شده را از فروشنده دریافت کنند. بدین ترتیب درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده می‌بایست پاسخگو باشد.

خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه با شماره گیری کد دستوری #6#*، IMEI  گوشی را دریافت می کنند که این شناسه باید با شناسه ثبت شده بر روی جعبه دستگاه یکسان باشد (گوشی های دو سیم کارته دارای دو IMEI و گوشی های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند).  در گام بعدی دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود برای این کار خریدار باید کد فعال سازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند. 

برای فعال سازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال سازی را انتخاب می‌کند. پس از آن IMEI دستگاه و کد فعال سازی مربوط به دستگاه و شماره سیم‌کارت دستگاهی را که قصد فعال سازی آن را دارد به ترتیب وارد می‌کند. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند را دریافت می‌کند. کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال سازی، تلفن همراه فقط بر روی سیم‌کارت فعال شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند بایستی فرایند انتقال بهره‌بردار را طی کند. در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.  خریداران گوشی تلفن همراه درصورت تغییر سیم کارت باید فرایند انتقال بهره‌بردار را با شماره گیری کد دستوری #7777* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند. 

  • درصورت دریافت پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی، مشترک می بایست از خرید گوشی اجتناب کرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند. 

مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می کنند باید IMEI تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند. مسافران پس از دریافت کد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزشهای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می شود. 

خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیم‌کارت، درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat135.ir مراجعه کنند. 

درصورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علیرغم طی کردن تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران می‌توانند با مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس بگیرند. 

  • ثبت و فعال‌سازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیم‌کارت کاملاً رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند.  بروشور و تراکت اطلاع‌رسانی و آموزشی درباره نحوه استعلام و فعال‌سازی در شبکه همراه با گوشی و تجهیزات دارای سیم‌کارت خریداری شده در تمامی فروشگاههای ارایه‌کننده این تجهیزات نصب شده است. 
  • گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند درصورت تعویض سیم کارت باید در سامانه همتا فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.

گوشی یا تجهیزات دارای سیم‌کارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یکماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نمی‌باشد. 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...