آیا لینوکس فایل‌ها را سریع‌تر از ویندوز انتقال می‌دهد؟

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

همه‌ی ما هنگام انتقال فایل روی ویندوز دیده‎ایم که تخمین زمان باقی مانده بدون هیچ منطقی کم و زیاد می‌شود. برای مثال یک آلبوم موزیک برای انتقال پنج دقیقه زمان می‌برد اما زمانی را که ویندوز تخمین می‌زند از سه دقیقه تا دو ساعت متغیر است. 
لینوکس به این صورت نیست. وقتی که در لینوکس انتقال فایل را انجام می‌دهید می‌بینید که بسیار بهتر و حتی سریع‌تر صورت می‌گیرد. 
آیا لینوکس در انتقال فایل سریع‌تر عمل می‌کند؟ اگر پاسخ مثبت است چرا؟ 

transfer

 

فایل سیستم‌ها

درایوهای سخت به بخش‌هایی از داده تقسیم می‌شوند. این بخش‌ها به صورت خوشه دسته بندی می‌شوند که فضایی از دیسک را تشکیل می‌دهد. برای مدیریت خوشه‌ها سیستم عامل از فایل سیستم‌ها استفاده می‌کند. 
یکی از این سیستم‌های فایل FAT یا File Allocation Table است که از سال 1977 وجود داشته و هنوز هم فایلی است که برای درایوهای فلش USB از آن‌ها استفاده می‌شود. شاید درمورد APFS هم چیزی شنیده باشید که مخفف  Apple Filesystem و استاندارد جدید روی دستگاه‌های مک است. 
لینوکس و ویندوز از سیستم‌های فایل متفاوت استفاده می‌کنند. فایل سیستم‌ها ویندوز NTFS ( مخفف New Technology File System) است. NTFS یک سیستم اختصاصی است که مایکروسافت در سال 1993 آن را برای Windows NT 3.1 ساخت (اما تا سال 2001 در XP به بخشی از ویندوز تبدیل نشده بود). درحالی که NTFS حدود یک دهه و نیم از FAT قدیمی جدید‌تر است اما هنوز بیست و پنج سال از عمر آن می‌گذرد. 
لینوکس نسبت به ویندوز انواع متنوع‌تری دارد در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم وقتی از لینوکس استفاده می‌کنید از یک فایل سیستم‌ها خاص استفاده می‌کنید اما معمولاً سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس از سیستم‌های فایل EXT4 یا Fourth Extended File System استفاده می‌کنند. اولین نسخه‌ی این فایل سیستم‌ها در سال 2008 منتشر شد. نسخه‌ی اصلی آن، EXT در سال 1992 برای اولین نسخه‌ی لینوکس ساخته شد. 
این سیستم‌های فایل تنها نام‌های متفاوتی ندارند بلکه سیستم کارشان هم متفاوت است. شاید نتوان گفت که یکی از آن‌ها از دیگری سریع‌تر است اما می‌توان گفت که یکی از آن‌ها در کپی کردن فایل‌ها با یک سایز یا نوع خاص بهتر عمل می‌کند.

 
متغیرهایی که روی سرعت انتقال فایل اثر می‌گذارد


متغیرهای زیادی می‌تواند روی زمان انتقال فایل اثر بگذارد. به همین دلیل در اینجا چیزی را مقایسه نمی‌کنیم.
در اینجا نگاهی به تفاوت‌ها در ویندوز و لینوکس روی یک دستگاه می‌اندازیم. اول این که چند اپلیکیشن در حال اجرا شدن در پشت صحنه هستند؟ هرچه توجه CPU بیشتر به کارهای دیگر پرت شود سرعت انتقال پایین‌تر می‌آید. روی ویندوز حتی اگر همه‌ی پنجره‌ها را ببندید هنوز هم در پشت صحنه اتفاقات زیادی در حال افتادن است. روی لینوکس نیز به همین صورت است اما این روند، حافظه را کمتر درگیر می‌کند.
از چه درایورهایی استفاده می‌کنید؟ یک درایور معیوب می‌تواند روی سرعت انتقال اثر بگذارد. ویندوز و لینوکس با درایوها برخوردی متفاوت دارند، برای مثال روی لینوکس به صورت مستقیم روی کرنل قرار گرفته‌اند. کامپیوتر شما بخضی از سخت افزار را پشتیبانی می‌کند یا نمی‌کند. روی ویندوز شما معمولاً می‌توانید درایورها را دانلود کنید. معمولاً نرم‌افزارها طوری طراحی شده‌اند که گسترش یابند که البته ممکن است در مواقعی منجر به نفخ نرم‌افزاری و یا عملکرد پایین شود. 
اگر روی یک کامپیوتر لینوکس و ویندوز را اجرا نمی‌کنید به قدمت درایو سخت خود توجه کنید. شاید از نظر مشخصات یک کامپیوتر به نظر سریع‌تر برسد اما این قطعات فیزیکی با افزایش طول عمر کم کارآمد می‌شوند. یک درایو قدیمی به سرعت یک درایو جدید فایل‌ها را منتقل نمی‌کند. این موضوع درمورد یک درایو سخت یا یک فلش USB نیز صدق می‌کند. درضمن اگر به جای درگاه USB 3.0 از درگاه  USB 2.0 استفاده کنید نیز سرعتتان پایین می‌آید. 

 

پس چرا سرعت انتقال در لینوکس به نظر سریع‌تر می‌رسد؟ 

ext4 به طور خاص در کار با فایل‌های کوچک خوب است و همچنین در مدیریت بلوک‌های متوالی بزرگ‌تر از داده قوی است.
ک برتری ext4 این است که تخصیص بلوک داده را تا زمانی که داده‌ها آماده نوشتن روی دیسک بشوند به تاخیر می‌اندازد. NTFS درگیر پراکنده بودن فضای خالی( fragmentation) می‌شود. به همین دلیل اگر از درایو حالت جامد استفاده نمی‌کنید باید همیشه دستگاه ویندوز خود را یکپارچه سازی یا defrag کنید تا عملکرد دستگاه بالا بیاید. EXT4 طوری داده را منتقل می‌کند که مشکلی پیش نمی‌آید. 
به نظر می‌رسد که ویندوز محتاط‎تر است تا در صورت بستن پنجره‌ی مرتبط ، فایل شما حتماً کپی شود تا بتوانید با امنیت بیشتر فلش USB خود را خارج کنید. این موضوع بد نیست فقط سرعت شما را کمی پایین می‌آورد. 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...