بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe Gen3X4 M.2 2280

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

شرکت تایوانی ADATA از معروفترین و بزرگترین تولید کنندگان انواع RAM ،SSD، درایوهای ذخیره سازی و حافظه های فلش USB، در هر دو کلاس حرفه ای و صنعتی در جهان به شمار می رود. این شرکت در سال 2001 تاسیس گردید و به سرعت توانست با نوآوری و کیفیت محصولات خود، جایگاه مناسبی را در بازارهای جهانی از آن خود کند. در حال حاضر ADATA دومین تولید کننده بزرگ رم در جهان شناخته می شود و در زمینه تولید SSD، محصولات این شرکت از جمله پر فروش ترین ها در بازار به شمار می رود. نماد این شرکت پرنده Hummingbird است. در ایران، شرکت توسعه ارتباطات و فن آوری اطلاعات آونگ نماینده رسمی و انحصاری محصولات ADATA  است. در حالیکه در صنعت هارددیسک هیچ نوع نوآوری خاصی، بجز فربه شدن حجم درایو ها اتفاق نمی افتد، در دنیای اس اس دی ها شاهد توسعه و پیشرفت مدوام در زمینه افزایش سرعت، بهبود نوع حافظه و تنوع در درگاه اتصال و پروتکل ها هستیم. اس اس دی بعنوان جدی ترین جایگزین هارددیسک در صنعت کامپیوتر مطرح است و تنها عامل بازدارنده این جایگزینی بحث قیمت بالای تمام شده تولید آن، نسبت به هارددیسک است.  استفاده از اس اس دی در کامپیوترهای شخصی ظرف پنج سال گذشته بشدت رشد داشته است. بطوری که دیگر نمی توان یک کامپیوتر فاقد اس اس دی را، حرفه ای نامید. به جهت نقش مهم اس اس دی در روانسازی کاربری کامپیوتر، امروزه حتی سیستم های ابتدایی اداری نیز به اس اس دی مجهز می شوند، چه رسد به کامپیوترهای حرفه ای گیمینگ و رندرینگ، که تجهیز آنها به اس اس دی، یک پیش نیاز به شمار می رود.

درگاه M.2 یکی از سازگارترین پورت های کامپیوتر به شمار می رود. این درگاه بسته به نوع پیکربندی سیستم می تواند به USB 3.0، پورت SATA و خطوط PCI-E متصل شود. از زمان ورود چیپ ست های Z97 و X99 به بعد اینتل، این درگاه در پیکربندی مادربرد مستقیما به خطوط اصلی PCI-E متصل می شود و در سیستم های امروزی از حداکثر پهنای باند PCI-E Gen.3 X4 استفاده می کند.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

طبق مشخصات دقیق فنی، هر خط (Lane) در PCI-E Gen.3 می تواند حداکثر تا 985MB/s اطلاعات را جابه جا کند. بنابراین با اختصاص چهار خط از PCI-E Gen.3 می توان به پهنای باند اسمی 3940MB/s رسید (این عدد را برای تبلیغ راحت تر به 4000MB/s رند می کنند). دستیابی به این میزان از پهنای باند هرگز امکان پذیر نیست، زیرا در دنیای واقعی به دلیل وجود تاخیر و مقاومت در قطعات، بخشی از پهنای باند تلف می شود، در نتیجه، در عمل حداکثر با 3600MB/s هر چهار خط PCI-E Gen.3 اشباع می شود. بنابراین میزان واقعی سرعت یک اس اس دی با پهنای باند PCI-E Gen.3 X4 می تواند حداکثر تا سقف 3600MB/s باشد. با این مقدمه، به سراغ مشخصات درایو ADATA XPG SX9000 پرچمدار درایو های اس اس دی M.2 برند ADATA می رویم. این درایو را شرکت محترم آونگ به جهت بررسی در اختیار ما قرار داده است.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

این SSD رده بالا با ضمانت 5 ساله شرکت آونگ و به قیمت حدودی 1.300.000 تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

معرفی و مشخصات فنی

شرکت ADATA، مدل های اس اس دی کلاس حرفه ای (گیمینگ) خود را در سال 2017 طبق جدول زیر طبقه بندی کرده است:

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

اس اس دی های سری SX9000 در دسته بندی درایو های High End درگاه PCIe قرار دارند. این درایو ها را می توان برای کاربری های حرفه ای، شامل گیمینگ و عملیات های سنگین مورد استفاده قرار داد.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

مطابق مشخصات اس اس دی XPG SX9000 مجهز به کنترلر Marvell 88SS1093 BTB2 است. این کنترلر دارای یک پردازنده ی سه هسته ای فرکانس بالا برای پردازش است. پشتیبانی از 1.2 NVMe و همچنین استفاده از فن آوری نسل سومی تصحیح ECC بر پایه الگوریتم LDPC از جمله دیگر مشخصه های این کنترلر است که باعث افزایش طول عمر حافظه های NAND FLASH و دقت در نقل و انتقال صحیح داده ها می شود.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

درایوی که در اختیار ماست، مدل 512 گیگابایتی XPG SX9000 است که سرعت خواندن و نوشتن متوالی آن به ترتیب 2800MB/s و 1450MB/s است. سرعت خواندن و نوشتن تصادفی آن نیز به ترتیب 300K IOPS و 220K IOPS است. برای درک این سرعت ها، لازم به توضیح است که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی یا Sequential بیشترکاربری های حرفه ای شامل رندرینگ، کامپایل فایل ها، تبدیل های ویدیویی و جابه جایی فایلها را شامل می شود. اما در استفاده روزمره درصد بسیار کمی از خواندن و نوشتن های متوالی اتفاق می افتد. سرعتخواندن و نوشتن های اتفاقی یا Random که اغلب آن را با آی-آپس IOPS نشان می دهند مهمترین فاکتور سرعت SSD برای گیمرها و کاربران عادی کامپیوتر به شمار می رود. این مولفه به تعداد عملیات نقل و انتقال اطلاعات ظرف یک ثانیه گفته می شود و بیشترین درصد عملیاتی که کاربران عادی روی سیستم انجام می دهند نیز شامل همین خواندن و نوشتن های اتفاقی می شود. هرچه یک SSD میزان IOPS بالاتری داشته باشد در تجربه ی دنیای واقعی کاربر سرعت بیشتری را تجربه می کند.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

شرکت ADATA از 4 عدد حافظه 15 نانومتری 2D MLC NAND FLASH ساخت توشیبا، هر کدام به حجم 128 گیگابایت با پارت نامبرTH58TFT0JFLBAEF در این درایو بهره برده است. دو عدد از این حافظه ها روی SSD نصب شده اند.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

دو عدد دیگر نیز در پشت PCB، زیر برچسب مشخصات قرار دارند. حافظه های MLC به نسبت TLC کیفیت، دوام و سرعت بیشتری دارند. هرچند امروزه، شرکت های تولید کننده SSD به سمت استفاده از حافظه های تولید شده با فن آوری 3D NAND رفته اند، و اصولا حافظه های 3D در برخی موارد برتری هایی نسبت به حافظه های نسل پیشین یا 2D دارند، اما برتری آنها در همه سناریو ها مطلق نیست و حافظه های 2D همچنان از توان و قدرت کافی برای استفاده در سیستم های High End امروزی برخوردار هستند. به غیر از کنترلر و 4 عدد حافظه های NAND، یک حافظه 4 گیگابایتی با پارت نامبر NT6CL128M32BM-H2 ساخت NANYA Technology Corp به عنوان حافظه کش یا LPDDR3 نیز در آن به چشم می خورد.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

شرکت ای دیتا همچنین یک عدد سینک خنک کننده مزین به نام XPG در پک محصول قرار داده است. در پشت سینک، یک پد خنک کننده سراسری همراه با چسب آماده ی اتصال به درایو است. در صورتی که دوست داشته باشید می توانید از این سینک روی SSD استفاده کنید تا ضمن کنترل دمای آن در هنگام کار، درایو و نمای سیستم نیز زیبا تر شود.

 

معرفی سیستم تست

پردازنده Intel Core i7 7700K

از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14 نانومتری، 4 هسته و 8 رشته پردازشی، حدکثر فرکانس کاری 4.5 گیگاهرتز، حداکثر توان مصرفی 91 وات و مقدار 8 مگابایت حافظه نهان Level3 اشاره کرد

مادربرد MSI Z270 GAMING M7

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

کارت گرافیک MSI GTX 1060 ARMOR 6G OC

این کارت گرافیک با فرکانس کاری 1759 مگاهرتز، 6 گیگابایت حافظه از نوعGDDR5، حداکثر فرکانس حافظه تا 8008 مگاهرتز، رابط حافظه 192 بیتی، توان مصرفی 120 وات، یک ورودی برق 8 پین و سیستم خنک کننده کارآمد گزینه مناسبی برای گیمرها است. کارت گرافیک GTX 1060 گزینه خوبی برای کاربرانی است که می خواهند در دقت 1080 پیکسل بازی ها را به خوبی اجرا کنند. این کارت می تواند در این دقت و حتی در حداکثر تنظیمات هر بازی، به خوبی جوابگوی نیاز شما باشد. این کارت گرافیک توسط شرکت MSI در اختیار ما قرار داده شده است.

حافظه G.Skill Trident Z

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI ،RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

خنک کنند Green Glacier 360-EVO

واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران است. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به دیودهای قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

 

 

بررسی کارایی

به دلایل مختلف تست و بنچمارک درایو های ذخیره سازی، بخصوص SSD، بسیار مشکل است.  اول اینکه، اگر از آنها به عنوان درایو اصلی سیستم (برای نصب سیستم عامل) استفاده کنید، هنگام گرفتن بنچ مارک ممکن است ویندوز دقیقا در همان لحظه که تست اجرا می شود، بدون اطلاع شما مشغول به انجام کاری (همانند پاکسازی خود، به روز رسانی، خواندن و نوشتن اضافه روی درایو) شود و این کار حین انجام تست باعث کاهش نتایج آن گردد. از طرفی اگر درایو SSD را هنگام تست به عنوان درایو ثانویه به سیستم متصل کنید و بنچ مارک روی آن بگیرید، ممکن است نتایج خوب باشد، اما در عمل همه کاربران درایوهای اس اس دی گران قیمت خود را به عنوان درایو اصلی سیستم مورد استفاده قرار می دهند، از این جهت، تست واقعی قطعه زمانی می تواند به کار مخاطب آید که در همان حالتی گرفته شود که اکثریت به آن شکل از SSD استفاده می کنند. به همین جهت ما نیز برای تست درایو از آن به عنوان درایو اصلی که ویندوز روی آن قرار می گیرد استفاده کردیم و کلیه بنچ مارکها بدین صورت گرفته شده است. دومین مطلب مهم بعدی در مورد بنچ مارک اس اس دی این است که یک نرم افزار واحد مورد توافق همه سازندگان اس اس دی، که از آن به عنوان معیار سنجش سرعت درایو خود استفاده کنند، وجود ندارد، بدین سبب سازندگان SSD برای تبلیغ سرعت درایو خود از هر تستی که بیشترین سرعت را برای درایو آنها ثبت کند، استفاده می کنند. به همین جهت بایستی چند نرم افزار مختلف بنچ مارک را مورد بررسی قرار دهیم، تا سرعت درایو برای مخاطب ملموستر باشد. سومین مولفه متغیر موثر در نتایج بنچ مارکهای SSD، سخت افزار سیستم است. بدین شکل که، تست یک درایو SSD، بسته به پردازنده، سرعت و حجم رم، و نوع چیپ ست مورد استفاده، نتایج متفاوتی بدست می دهد. برای مثال همیشه نتایج با پلتفرم AMD ضعیفتر از INTEL است. یا اگر روی سیستم حجم رم مناسبی نصب نباشد، یا پردازنده ضعیف باشد، نتایج تست SSD پایینتر از حد معمول بدست می آید. خوشبختانه سیستم تست آزمایشگاه سخت افزار، مجهز به بهترین قطعات برای تست SSD است.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

ابتدا به سراغ نرم افزار Anvil می رویم. این تست یکی از بهترین ابزار ها برای سنجش سرعت و توانایی SSD است که می تواند بنچ مارک انواع سناریو های کاربری را ایجاد و سرعت درایو را اندازه گیری کند. همانطور که مشاهده می کنید، امتیازات و سرعت ثبت شده در این برنامه کمی با سرعت اسمی درایو فاصله دارد، بخصوص سرعت خواندن می توانست بهتر باشد. سرعت نوشتار راضی کننده است و نزدیک به سرعت اسمی درایو است.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

نرم افزار محبوب Crystal Disk Mark از جمله بهترین و استاندارد ترین تست ها برای سنجش سرعت درایو SSD است. نتایج بدست آمده از سرعت درایو نه تنها کاملا راضی کننده بلکه کمی فراتر از سرعت اسمی مشخصات SSD است. در این تست ADATA XPG SX9000 خوب درخشید.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

نرم افزار آلمانی AS SSD یکی از ابزار های کارآمد برای سنجش سرعت اس اس دی به شمار می رود. امتیازات ثبت شده آن بهتر از نرم افزار Anvil است. سرعت نوشتار تقریبا مطابق سرعت اسمی است اما سرعت خواندن، کمی پایینتر از سرعت اسمی بدست آمده است. در بروشور ارائه شده در وبسایت Adata، حداکثر سرعت اسمی خواندن و نوشتن متوالی در تست AS SSD، به ترتیب 2250MB/s و 1000MB/s بیان شده است. ولیکن سرعت نتیجه ی تست ما فراتر از انتظار و بالاتر از سرعت مورد انتظار Adata از این درایو در این تست ثبت شده است، که بسیار راضی کننده است. 

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

نرم افزار AJA System Test سرعت خواندن و نوشتن متوالی را ثبت می کند. در این تست، سرعت نوشتار عالی است ولی سرعت خواندن متوالی کمی ضعیفتر از سرعت اسمی نشان داده شده است.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

نرم افزار معروف و محبوب ATTO Disk Benchmark توانست تست فایل سایز 1MB را با حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی به ترتیب 2836 و 1509 مگابایت در ثانیه ثبت کند، که این ارقام بالاتر از حد توان اسمی درایو XPG SX9000 بوده و فوق العاده عالی است. البته در تست فایل های بزرگتر این سرعت کمی افت می کند.

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

یک بنچ مارک داخل نرم افزار Samsung Magician وجود دارد که می توان از آن برای تست هر درایو متصل به سیستم استفاده کرد. همانطور که مشاهده می کنید، تست سرعت XPG SX9000 بسیار عالی از آب درآمد. طوری که نه تنها کاملا نزدیک به سرعت عنوان شده در مشخصات SSD است بلکه سرعت نوشتار اتفاقی آن 15K بیشتر ثبت شد.

 

نرم افزار

بررسی درایو اس اس دیADATA XPG SX9000 512G PCIe

شرکت Adata به همراه SSD های خود نرم افزار Adata SSD Toolbox را عرضه می کند که حاوی تنظیمات و بخش های مفید، از جمله Secure Erase و Optimization است. این نرم افزار می تواند دما و سلامت SSD را گزارش کند و یا برای اعمال برخی تغییرات در ویندوز به جهت افزایش کارایی SSD استفاده شود.

 

نتیجه گیری

از جمله عمده ترین وجوه تمایز سیستم های امروزی نسبت به سیستم های چند سال پیش، قابلیت استفاده از اس اس دی های M.2 با پهنای باند PCIe Gen.3 X4 است. درایو Adata XPG SX9000NP 512G در تست ها نشان داد می تواند به عنوان قطعه ای قابل اتکا، با قدرت و توانایی حرفه ای ظاهر شود. در طول تست ها دمای گزارش شده توسط این حافظه بیش از 71 درجه نرفت که قابل قبول است. با توجه به گارانتی 5 ساله آونگ، و طول عمر 500 ترابایت نوشتار، این اس اس دی را می توان با خیال راحت برای انواع کاربری های حرفه ای، ائم از گیمینگ و رندرینگ توصیه کرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...