دلیل فیلتر شدن اپلیکیشن مسیریاب ویز مشخص شد

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

اواخر آبان ماه بود که شاهد خبر منع استفاده از اپلیکیشن مسیریاب ویز توسط تاکسی‌های آنلاین بودیم که البته در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد. اما مسیر اپلیکیشن مسیریاب ویز در ایران همواره با پستی‌ها و بلندی‌های زیادی همراه بوده است و به این منع استفاده ختم نمی شود.

تقریبا اسفند ماه 95 بود که این اپلیکیشن که در آن زمان بیش از 50 هزار کاربر در تاکسی‌های آنلاین داشت، فیلتر شد و این کاربران را با مشکل مواجه کرد. اما تقریبا یک ماه پیش بود که خبر رفع فیلتر شدن آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و دقیقا اواخر آبان ماه دوباره خبر منع استفاده از این اپلیکیشن! می‌توانید جزییات این خبر را از این لینک بخوانید.

دلیل فیلتر شدن اپلیکیشن مسیریاب ویز

حالا دبیر کل شورای فضای مجازی ضمن تصریح اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان و ­فرا قوه‌ای در زمینه فضای مجازی به عهده شورای عالی فضای مجازی است، از دلیل چنین تصمیمی سخن می‌گوید:

نرم‌افزار کاربردی ویز با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مسدود شده است. این نرم‌افزار یک مرتبه با توجه به اینکه تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بود مسدود شد که اکنون مالکیت آن به آمریکا تعلق گرفته است و علت مسدود شدن آن نیز همان موضوع ­مالکیت این نرم‌افزار است.

فیروزآبادی در ادامه در خصوص اهمیت حفاظت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی گفت:

یکی از نکاتی که در شورای عالی فضای مجازی مورد توجه قرار دارد حفظ حریم خصوصی مردم کشور ­است. در این نرم‌افزار اطلاعاتی که مربوط به حریم خصوصی مردم است مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه هم اکنون استفاده از اطلاعات حریم خصوصی مردم در خدماتی مانند حمل و نقل، کالا رسانی و خرید و فروش افزایش پیدا کرده است و متاسفانه در این زمینه استانداردهای حفاظتی و امنیتی رعایت نشده است.

در ادامه وی درباره تدوین مقرراتی در خصوص حریم خصوصی با کمک قوه قضاییه خبر داد و در آخر به کاربران توصیه کرد که پیش از فیلتر شدن برنامه‌های خارجی، از نرم‌افزارهای مشابه داخلی استفاده کنند.

برنامه‌ها و اهداف شورای عالی فضای مجازی

به گفته فیروزآبادی برنامه شورای عالی فضای مجازی، انجام اقداماتی پیشگیرانه و صیانتی مخصوصا در موضوعاتی مانندمفاسد اخلاقی و تروریسم است. دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با اشاره به ­سرعت بالای انتشار مطالب در فضای مجازی­، گفت:

در دنیا برای مبارزه با این معضل از روش‌های محدود سازی و آموزش استفاده می‌شود.

به همین دلیل او توسعه آموزش عمومی در حوزه سواد دیجیتالی و سواد فضای مجازی را از برنامه‌های این شورا عنوان کرد.

و در آخر تاکید کرد:

خانواده‌ها، ­مدارس، مساجد و سایر گروه‌های مرجع مانند روحانیان، ­استادان دانشگاه­ و دانشگاه‌ها در آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی نقش آفرین هستند.

پاسخ وزیر ارتباطات در خصوص فیلتر شدن مسیریاب ویز

برخی احتمال می‌دادند که فیلتر شدن این مسیریاب به دلیل حمایت از نرم افزارها و محتوای ایرانی باشد اما محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییر خود توضیحاتی در این خصوص داده است:

حکم انسداد این برنامک (اپلیکیشن) یکسال پیش توسط یکی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهامداران اسرائیلی آن هستند. نصب بیشتر این برنامک باعث افزایش ارزش این شرکت می‌شود و بر همین مبنا حکم قضایی صادر شده است.

با توجه به اینکه در قانون نقش مستقیم حمایت از تولید داخل بر عهده دستگاه قضایی نیست، بعید به نظر می‌رسد این دستور قضایی برای حمایت از اپ بومی باشد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد:

اگر بیاندیشیم که رشد شرکت‌های اسرائیلی باعث رشد اقتصاد رژیمی خواهد شد که همواره علیه مردم ایران عمل کرده، از تحریم‌ها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتا در استفاده از این ابزار ملاحظات بیشتری خواهیم کرد.

آذری جهرمی در انتها افزود:

با بیان توضیحات فوق، موضوع نحوه اجرای دستور قضایی توسط شرکت‌های تاکسی آنلاین را به صورت حقوقی بررسی خواهیم کرد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...