آیا دوران طلایی خودروسازان در سال 2037 به پایان می رسد؟

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

همه می دانیم که امروزه تکنولوژی ابعاد گوناگون زندگی را ما تحت تاثیر قرار داده؛ این موضوع در کنار مزایای زیادی که دارد، مشکلاتی را نیز بوجود آورده و چالش های جدیدی را برای بشر ایجاد کرده است.

یکی از تکنولوژی هایی که اکنون در مراحل ابتدایی بوده و قطعا در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید، فناوری خودران است. با این فناوری اتومبیل ها قابلیت هدایت خود را داشته و در نمونه های پیشرفته تر نیازی به حضور راننده در پشت فرمان نخواهند داشت.

 

باب لوتز (Bob Lutz) یکی از کارشناسان مطرح صنعت خودرو که سابقه مدیریت در شرکت های بزرگی مثل جنرال موتورز، ب ام و، فورد و کرایسلر را دارد، برای چندمین بار نسبت به ظهور این دسته از وسایل نقلیه واکنش نشان داده است.

در آخرین مقاله ای که آقای لوتز برای یکی از نشریات خودرویی به رشته تحریر درآورده، وی آینده خوبی را برای خودروسازان بزرگ متصور نشده و افزوده سرنوشت بسیار بدی در انتظار این کمپانی ها است.

 

به اعتقاد این کارشناس برجسته، گسترش فناوری خودران و عرضه اتومبیل های بدون راننده، خودروسازان اصلی با سابقه را با چالش های جدی مواجه نموده و در نهایت ممکن است نام های بزرگ از گردونه رقابت حذف شوند.

 

همانند دیگر کارشناسان، در تصویری که آقای لوتز از آینده نه چندان دور ترسیم کرده، مردم دیگر تمایلی به مالکیت خودرو نخواهند داشت. در عوض آنها از سرویس های به اشتراک گذاری مسیر مثل اوبر و لیفت استفاده نموده و برای رفت و آمدهای روزمره اتومبیل های خودران را از طریق تلفن های همراه هوشمند فرا خواهند خواند.

 

نکته جالب اینکه بر خلاف سایر کارشناسان، آقای لوتز به یک جدول زمانی درباره این اتفاق مهم اشاره کرده و گفته:

در آینده خودروهای بدون راننده فراگیر شده و در عرض نهایتا 15 الی 20 سال آتی خودروهایی که توسط راننده کنترل می شوند، از ورود به اتوبان ها منع خواهند شد. دوران اوج این فناوری زمانی فرا می رسد که حداقل 20 الی 30 درصد خودروها کاملا خودران باشند.

اگر چه برخی کارشناسان شاید با این جدول زمانی موافق نباشند، اما آقای لوتز عقیده دارد زمانی که جوامع مختلف به نقش موثر اتومبیل های خودران در کاهش حوادث، نجات جان افراد و همچنین مدیریت بهتر ترافیک پی ببرند، انقلاب فناوری خودران سرعت سرسام آوری به خود خواهد گرفت.

 

او در این باره افزوده "در آن زمان هر کس 5 سال وقت خواهد داشت که خودروی خود را از جاده ها بیرون کشیده یا به عنوان یک اتومبیل از رده خارج بفروشد." بعد از آن، صنعت خودرو دیگر هرگز مثل سابق نخواهد شد.

به اعتقاد آقای لوتز نمایندگی ها و شعبات فروش کنونی آن موقع به تاریخ پیوسته و مدل ها یا روش های کاملا جدیدی جای آنها را خواهند گرفت. در آن دوران، خودروسازان به جای ترغیب تک تک مشتریان برای خرید محصولاتشان، برای جلب نظر مثبت و بستن قراردادهای بزرگ با کمپانی هایی مثل اوبر و لیفت به رقابت با هم خواهند پرداخت.

 

سوالی که در این بین پیش میاید اینست که چه بر سر علاقه مندان اتومبیل یا به اصطلاح ماشین بازها خواهد آمد؟

در پاسخ به این سوال آقای لوتز می گوید که آنها کماکان وجود خواهند داشت، اما فقط آخر هفته ها آن هم در پیست های محدود که عمدتا برای افراد ثروتمند در دسترس خواهند بود، دور هم جمع شده و لذت رانندگی با اتومبیل های غیر خودران را تجربه خواهند کرد؛ درست همانگونه که اختراع اتومبیل و فراگیر شدن آن، اسب سواری را به یک تفریح بدل کرد.

 
    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...