چگونه ویندوز را از اتصال خودکار به شبکه‌های بیسیم وای فای منع کنیم؟

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

همان‌طور که مستحضر هستید، سیستم‌عامل ویندوز نیز درست همانند چهارچوب‌های نرم‌‎افزاری دستگاه‌های قابل حمل پس از اتصال به قالب یک شبکه وای فای تمامی اطلاعات و اختیارات مربوطه را به خاطر سپرده و سپس تدارک عملیات دسترسی مجدد به شبکه متناظر را در آینده به‌صورت اتصال خودکار صورت می‌دهد. این مهم اگرچه در هنگام اتصال به نقطه دسترسی‌های شخصی مانند پیکربندی شبکه وای فای حاضر در منزل و یا محل کار می‌تواند بسیار مفید واقع شده و موانع موجود از جمله افزایش سرعت برقراری ارتباط، عدم نیاز به درج گذرواژه عبوری و فراموشی آن و ... را کاملاً مرتفع سازد، اما عملکرد آن در قالب پیکربندی‌هایی که دسترسی به شبکه اینترنت را منوط به درج نام کاربری و گذرواژه عبوری جداگانه و منحصربه‌فرد (مانند وای فای موجود در دانشگاه و ...) قرار و یا از سرعت اندکی برخوردار می‌باشند آن‌چنان تأثیرگذار نمی‌باشد.

خوشبختانه کمپانی مایکروسافت امکان جلوگیری از اتصال خودکار سیستم‌عامل به قالب شبکه‌های وای فای مورد نظر فرد را در جدیدترین محصول محبوب خود یعنی ویندوز 10 گنجانده است، در این حالت چهارچوب نرم‌افزاری فوق تمامی اطلاعات و اختیارات شبکه مربوطه را همچنان به خاطر سپرده و قابلیت دسترسی مجدد به اینترنت را تنها با یک کلیک فراهم می‌آورد، اما دیگر برخلاف قبل به‌صورت خودکار به شبکه متصل نمی‌گردد.

برای این منظور کافی است تا هنگامی‌که قصد اتصال به یک نقطه دسترسی را از طریق منوی شبکه‌های بیسیم موجود در سر دارید، گزینه Connect automatically موجود در زیرمجموعه آن شبکه به خصوصی را پیش از کلیک نمودن بر روی کلید Connect به‌منظور اتصال به آن غیرفعال کنید. اکنون سیستم‌عامل از دسترسی خودکار به شبکه مربوطه در آینده جلوگیری به عمل آورده و تنها در صورت اتصال دستی توسط کاربر اقدام به برقراری ارتباط می‌نماید.

درصورتی‌که نقطه دسترسی‌ که قصد تغییر تنظیمات آن را در سر دارید هم‌اکنون در محدوده تحت پوشش رایانه شخصی قرار ندارد، گزینه مربوط به آن نیز در منوی شبکه‌های سیستم‌عامل به نمایش در نمی‌آید، اما ویرایش نمایه‌های وای فای ذخیره‌سازی شده در بطن سیستم را از طریق زمینه ویندوز به‌راحتی فراهم است.

ابتدا منوی استارت را گشوده و سپس بر روی گزینه Settings کلیک کنید؛ مشاهده می‌نمایید که رابط تنظیمات نوین سیستم‌عامل نمایان می‌گردد.

حال در صفحه جدید به نمایش در آمده، پس از ورود به دسته‌بندی Network & Internet، ابتدا از طریق پنل موجود در سمت چپ صفحه به سربرگ Wi-Fi مراجعه کرده و سپس بر روی لینک Manage known networks کلیک نمایید.

اتصال خودکار

شبکه مورد نظر خود را از قالب فهرست به نمایش در آمده یافته و پس از انتخاب آن، بر روی کلید Properties کلیک کنید. درصورتی‌که تعداد شبکه‌های موجود از شمارش بسیاری برخوردار می‌باشند می‌توانید با استفاده از کادر Search this list به جستجوی سریع نقطه دسترسی مربوطه اقدام کنید.

اتصال خودکار

حال در صفحه تنظیمات اتصال مربوط به شبکه انتخابی، کافی است تا گزینه Connect automatically when in range را غیرفعال کرده و سپس به تنظیم دیگر شبکه‌های موجود بپردازید. اکنون سیستم‌عامل ویندوز از اتصال خودکار به نقطه دسترسی تغییر یافته هنگام قرارگیری در محدوده تحت پوشش امتناع کرده و انجام این مهم را به‌صورت دسترسی توسط کاربر تعیین می‌نماید، اما همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، اطلاعات مربوط به شبکه از جمله گذرواژه عبوری و ... همچنان در حافظه رایانه دست نخورده باقی‌مانده‌اند.

اتصال خودکار

جلوگیری از اتصال خودکار به شبکه وای فای در سیستم‌عامل ویندوز 7

قابلیت اشاره شده متأسفانه در بطن نسخه هفتم و هشتم ویندوز موجود نمی‌باشد. بر همین اساس جلوگیری از اتصال خودکار رایانه شخصی به شبکه‌های وای فای مورد نظر در سیستم‌عامل‌های نامبرده منوط به فراموش سازی کامل آن می‌باشد. این مهم اگرچه شرایط دستورالعمل بخش پیشین را برقرار می‌سازد، اما تمامی اختیارت و صلاحیت‌های ضروری نقاط دسترسی مربوطه را نیز از حافظه سیستم پاک کرده و اتصال مجدد به آن‌ها را تنها با درج مجدد اطلاعات نظیر گذرواژه عبوری و ... امکان‌پذیر می‌نماید.

برای این منظور کافی است تا ابتدا منوی کنترل را گشوده و سپس به مسیر View network status and tasks > Manage wireless networks مراجعه کنید.

حال شبکه وای فای مورد نظر خود را از طریق فهرست به نمایش در آمده انتخاب و سپس بر روی گزینه Remove کلیک کنید.

اتصال خودکار

جلوگیری از اتصال خودکار به شبکه وای فای در سیستم‌عامل ویندوز 8

توضیحات اشاره مبنی بر عدم وجود قابلیتی جهت غیرفعالسازی اتصال خودکار همراه با حفظ اطلاعات صلاحیتی و فراموش سازی کامل شبکه از حافظه سیستم متأسفانه در نسخه هشتم ویندوز نیز حاضر می‌باشد. علاوه بر آن سیستم‌عامل فوق پا را یک مرحله فراتر گذاشته و با حذف این امکان از طریق رابط گرافیکی کنترل پنل، فرد را وادار به استفاده از پایانه اجرای دستورات CMD نموده است که شاید در نوع خود آن‌چنان مناسب به شمار نرود.

برای این منظور ابتدا کلیدهای ترکیبی Windows + R را فشرده و سپس در پنجره کوچک جدید نمایان گردیده عبارت CMD را تایپ کنید.

اکنون دستور زیر را در قالب پایانه اجرای فرامین تایپ کرده و عبارت "WiFiName" را با شناسه شبکه بیسیم مورد نظر خود جایگزین نمایید.

"netsh wlan delete profile name="WiFiName

اجرای دستورات مربوط به فرمان netsh معمولاً به‌صورت بلادرنگ صورت پذیرفته و راه‌اندازی مجدد رایانه شخصی را طلب نمی‌نماید. اکنون اطلاعات وابسته به شبکه وای فای به‌کلی از حافظه سیستم پاک شده و سیستم‌عامل از اتصال خودکار به قالب آن در آینده و هنگام قرارگیری در محدوده تحت پوشش جلوگیری به عمل می‌آورد.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...