مقایسه سرعت و میزان دسترسی به شبکه 4G در کشورمان در مقایسه با ۷۶ کشور جهان

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۰ دیدگاه

بهره‌برداری از نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) در کشورهای مختلف در دستورکار قرار گرفته است. با وجود این، شبکه یادشده، کیفیت و عملکرد متفاوتی را برای شهروندان هر کشور به همراه داشته است. وب‌سایت OpenSignal در بررسی ماه نوامبر به مقایسه سرعت و عملکرد این شبکه در کشورهای مختلف پرداخته است.

 

در حال حاضر بهره‌برداری از نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) در کشورهای مختلفی در دستورکار قرار گرفته است. این شبکه مدرن، از استانداردهای کمی در بخش سرعت و کیفی از نظر بهبود تجربه کاربران، در سطح بالایی قرار دارد. با وجود این، بررسی‌های جدید وب‌سایتOpenSignal حکایت از آن دارد که در کشورهای مختلف، بیشتر از آنکه تمرکز روی بهبود سرعت باشد، روی افزایش دسترسی شهروندان به سیگنال‌های 4G متمرکز شده است. در این بررسی، بیش از ۵۰ میلیارد نمونه در سطح جهانی بررسی شده است تا عملکرد ۷۷ کشور جهان در راه‌اندازی و بهره‌برداری از نسل چهارم شبکه تلفن همراه مشخص شود. در نتایج این بررسی، علاوه بر مشخص شدن متوسط سرعت اینترنت 4G در کشورهای مختلف و میزان دسترسی شهروندان به نسل چهارم شبکه تلفن همراه، نکات جالب دیگری هم به چشم می‌خورد.

به عنوان مثال، اگرچه اپراتورها در بررسی‌های خود موفق شده‌اند رکورد سرعت دانلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه را به ثبت برسانند اما همچنان باید منتظر ماند و دید چه کشوری برای اولین بار در جهان می‌تواند ارتباطات LTE را با سرعتی فراتر از ۵۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار شهروندان خود قرار دهد. در این بین، کره جنوبی و سنگاپور، نزدیک‌ترین گزینه‌ها به حساب می‌آیند که به ترتیب متوسط سرعت ۴۵.۹ و ۴۶.۶ مگابیت بر ثانیه را ارائه داده‌اند.

نکته دیگری که در این بررسی‌ها به چشم می‌خورد آن است که اگرچه میزان دسترسی به شبکهLTE در ابعاد جهانی در حال افزایش است اما در خصوص سرعت اینترنت نسل چهارم، روایت دیگری را شاهد هستیم. از آخرین گزارش منتشر شده توسط OpenSignal تاکنون هیچ کشور جدیدی به باشگاه ۴۰ مگابیت برثانیه‌ای‌ها اضافه نشده است. نکته جالب‌تر اینکه تعداد کشورهایی که متوسط سرعت اینترنت نسل چهارم آن‌ها بیشتر از ۲۰ مگابیت بر ثانیه است به جای آنکه روند افزایشی داشته باشد، روند کاهشی به خود گرفته است.

در بررسی‌های انجام شده توسط اپن‌سیگنال، از مجموع ۷۷ کشور بررسی شده، ۵۰ کشور امتیاز دسترسی به شبکه 4G را در محدوده بالاتر از ۷۰ درصد به ثبت رساندند. این رقم در مقابل تعداد ۳۳ کشوری قرار می‌گیرد که شش ماه پیش در بررسی‌ها موفق به ثبت امتیاز بیشتر از ۷۰ درصد شده بودند. این به معنای آن است که کاربران شبکه 4G در ۵۰ کشور، در هر ۱۰ تلاش خود، ۷ بار موفق شده‌اند به سیگنال‌های LTE دسترسی داشته باشند. این امر نشانه آن است که شبکه 4G در تعداد کشورهای بیشتری به بلوغ رسیده است. علی‌رغم کاهش سرعت در میان کشورهای صدر لیست، متوسط سرعت جهانی دانلود برای شبکه 4G با افزایشی جزئی، در شش ماه گذشته از ۱۶.۲ مگابیت بر ثانیه به ۱۶.۶ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

preview

دسترسی به شبکه 4G
در نمودار پایین می‌توانید وضعیت دسترسی شهروندان کشورهای مختلف به شبکه‌های نسل چهارم را مشاهده کنید.

preview

البته در بررسی‌های اپن‌سیگنال به جای اندازه‌گیری پوشش جغرافیایی این شبکه، نسبت زمانی که کاربران به این شبکه خاص دسترسی داشته‌اند بررسی شده است. در این بخش، کشورهای کره جنوبی، ژاپن و نروژ مکان‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای اکوادور، سریلانکا و الجزایر نیز در قعر لیست جا گرفته‌اند. نام کشورمان هم در جایگاه ۶۲ این لیست به چشم می‌خورد. متوسط دسترسی به شبکه  4G‌در کشورمان ۶۳.۶۸ درصد اعلام شده است.

سرعت شبکه 4G
در نمودار پایین می‌توانید متوسط سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم را در کشورهای مختلف مشاهده کنید. اگرچه برخی اپراتورها از HSPA یا تکنولوژی‌های دیگر به عنوان 4G یاد می‌کنند اما در بررسی‌های اپن‌سیگنال، تنها ارتباط LTE در بررسی سرعت شبکه نسل چهارم لحاظ شده است.

preview

این امر که سرعت شبکه نسل چهارم در هر کشور چقدر است به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال می‌توان به میزان طیفی که به LTE‌ اختصاص داده شده است اشاره کرد. علاوه بر این، راه‌اندازی تکنولوژی‌های جدید 4G نظیر LTE Advanced نیز در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. اینکه شبکه‌ها تا چه اندازه با ساختار متراکم توسعه یافته‌اند و در این زیرساخت‌ها چه تراکمی از کاربران را شاهد هستیم نیز در ثبت نتیجه تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی، کشورهایی که بیشترین سرعت اینترنت را دارند، آن‌هایی هستند که شبکه‌های LTE-Advanced را راه‌اندازی کرده و سهم قابل توجهی از دستگاه‌های سازگار با این تکنولوژی در آن کشور فعال شده است.

preview

در این لیست، کشورهای سنگاپور، کره‌جنوبی و نروژ در مکان‌های اول تا سوم قرار دارند. در قعر جدول نیز نام عربستان سعودی، کاستاریکا و هند به چشم می‌خورد. در این لیست کشورمان در جایگاه ۶۷ قرار گرفته است.

طیف کامل عملکرد نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G)
در نمودار زیر، سرعت 4G در مقایسه با میزان دسترسی به 4G در تمام کشورهای بررسی‌شده در این گزارش، به چشم می‌خورد. کشورهایی که نام آن‌ها در بخش بالاتر و سمت راست این نمودار قرار گرفته از سرعت بالاتر در شبکه LTE  و میزان دسترسی بیشتر به این سیگنال‌ها برخوردارند. از همین رو، زیرساخت‌های 4G توسعه‌یافته‌تری هم دارند. کشورهایی که نام آن‌ها در قسمت سمت چپ نمودار قرار گرفته معمولا در مراحل اولیه راه‌اندازی شبکه LTE قرار دارند. البته درنظر داشته باشید که این امکان وجود دارد تا در کشوری دسترسی مناسب به شبکه نسل چهارم وجود داشته باشد اما سرعت به دلایل مختلفی نظیر تراکم بالا، محدود شده باشد. در طرف مقابل، این امکان وجود دارد که در برخی کشورها، دسترسی محدود به 4G را شاهد باشیم اما با توجه به تقاضای پایین، امکان پشتیبانی از سرعت بالا فراهم شده باشد.

preview

سرعت برپایه تکنولوژی
در نمودار پایین می‌توانید متوسط سرعت دانلود را در ابعاد جهانی در شبکه‌هایی از نسل‌های مختلف مشاهده کنید.

preview

در این بررسی، 2G شامل ارتباطات GSM و CDMA 1X می‌شود. شبکه 3G هم ارتباطاتی نظیرUMTS، HSPA و CDMA EV-DO را دربر می‌گیرد. در بررسی اپن‌سیگنال، شبکه 4G تنها تکنولوژی LTE را لحاظ می‌کند.

تحلیل نتایج
در این بررسی، دو مولفه دسترسی به شبکه نسل چهارم و سرعت 4G کنکاش شده است. اگرچه وضعیت دسترسی به سرویس LTE در ابعاد جهانی در حال بهبود است اما به نظر می‌رسد در روند افزایش سرعت 4G وقفه‌ای قابل توجه رخ داده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته که پیشگامان بهره‌برداری از شبکه 4G به حساب می‌آیند بهره‌برداری از زیرساخت‌های LTE-Advanced‌ در دستورکار قرار گرفته و حالا تلاش بر آن است تا طیف بیشتری از کاربران امکان استفاده از این تکنولوژی را بدست آورند. در طرف مقابل، در کشورهای در حال توسعه، اپراتورهای تلفن همراه راه‌اندازی اولیه LTE را با موفقیت به پایان رسانده‌اند و حالا در حال انتقال مشتریان از شبکه نسل سوم به شبکه نسل چهارم با سرعت بالاتر هستند. از همین رو، در این کشورها تمرکز بیشتر روی بهبود دسترسی به شبکه 4G است تا افزایش سرعت آن.

نکته قابل توجه دیگر آنکه کاهش سرعت LTE در برخی کشورها، به معنای آن نیست که تجربه کاربران در استفاده از اینترنت نسل چهارم با افت کیفیت روبرو شده است بلکه با افزایش دسترسی به شبکه 4G در ابعاد جهانی، حالا کاربران، زمان بیشتری را در استفاده از شبکه پرسرعت LTE (در مقایسه با شبکه نسل سوم) سر می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، افزایش دسترسی به شبکه 4G‌ در برخی کشورها باعث شده متوسط سرعت کاهش پیدا کند اما در نگاه کلی، سرعت دسترسی به اینترنت در مقایسه با آنچه در شبکه نسل سوم تجربه می‌شد، بهبود پیدا کرده است.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...