راهنمای عکاسی حرفه ای از خورشید گرفتگی

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۵ دیدگاه

امسال شاهد کسوف خواهیم بود. شاید این کسوف در ایران کامل نباشد. اما اگر عکاس هستید بد نیست بدانید درصورت بروز این رویداد بسیار زیبا چگونه آن را به بهترین نحو ثبت کنید.

برای عکاسی از کسوف حتماٌ باید به چند نکته توجه کنید و تمرین داشته باشید.

 

اگر عاشق عکاسی از طبیعت هستید یک خورشید گرفتگی کامل می تواند فرصتی خیلی خاص برای گرفتن عکس های فوق العاده باشد. اما عکاسی از خورشید گرفتگی نیازمند اقدامات خاصی است. این موارد را هنگام عکاسی از کسوف باید در نظر داشته باشید. 

چند نکته پیش از شروع: اول این که حتماٌ هنگام خورشید گرفتگی عینک مناسب بزنید. به خصوص در زمان هایی که عکس نمی گیرید و فقط قصد مشاهده این پدیده را دارید. دوم این که نباید اطرافیان خود را اذیت کنید چرا که حتماٌ جایی که هستید شلوغ خواهد شد. مودب باشید، فلش خود را خاموش کنید و کار خطرناک نکنید. 

 


1- به یک فیلتر خورشیدی نیاز دارید

مانند چشمانتان، سنسور دوربین شما هم با قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید خراب خواهد شد، در نتیجه به یک فیلتر خاص نیاز دارید. فیلترهای عکاسی خورشیدی فیلترهای بسیار تاریکی هستند که همه چیز را به جز خورشید سیاه می کنند و از دوربین شما محافظت می کنند. فیلترهای مختلف با قیمت های مختلفی وجود دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید. 

از عینک خورشیدی به عنوان فیلتر برای دوربین استفاده نکنید. دوربین های مشاهده خورشید گرفتگی از چشمان شما محافظت می کنند اما نمی توانند سنسورها را از نور شدید خورشید در امان نگاه دارند. از یک فیلتر خاص استفاده کنید. 

حتی اگر بیشتر خورشید توسط ماه مسدود شده باشد هنوز هم بسیار روشن است و شما به یک فیلتر نیاز دارید. وقتی که خورشید صد در صد گرفت زمان بسیار کمی را می توانید با چشم غیر مسلح یا سنسور دوربین به خورشید نگاه کنید. دراصل زمانی که خورشید گرفتگی کامل صورت می گیرد فیلتر خورشیدی زیادی برای دیدن هاله تاریک است. در این زمان می توانید فیلتر را بردارید. اما آماده باشید تا به محض این که ماه شروع به حرکت کرد آن را دوباره روی دوربین خود بگذارید. 

اگر نمی دانید چه فیلتر خورشیدی برای دوربین شما مناسب است از شرکت سازنده و یا فروشگاه های دوربین فروشی سوال کنید. 

 

2- کالیبراسیون پیش از زمان وقوع کسوف بسیار مهم است

شما زمان زیادی هنگام خورشید گرفتگی ندارید در نتیجه باید از قبل کالیبراسیون را انجام دهید. فیلتر خورشیدی خود را نصب کنید و سعی کنید که در زمان آفتاب کامل از خورشید عکس برداری کنید. بخشی از خورشید را که در زمان خورشید گرفتگی غیر کامل می بینید به اندازه خورشید کامل در روزهای آفتابی نورانی است در نتیجه می توانید سرعت شاتر و دیافراگم را برای زمان خورشید گرفتگی تنظیم کنید. 

دوربین و سه پایه خود را تنظیم کنید و چند عکس از خورشید بگیرید. سرعت شاتر و دیافراگم های مختلف را امتحان کنید. وقتی که با تنظیمات مختلف دوربین عکس های مختلف گرفتید به نتایج خود نگاه بیندازید. شما می توانید از هیستوگرام استفاده کنید تا ببینید که هر حالت چه نتیجه ای به شما می دهد. 

از تنظیماتی که بهترین نتیجه را به شما می دهد یادداشت برداری کنید. این یادداشت ها هنگام خورشید گرفتگی به درد شما می خورند. البته می توانید تنظیمات خود را در زمان خورشید گرفتگی عوض کنید اما شروع کردن با تنظیماتی که می شناسید به شما کمک می کند بهترین نتایج را بگیرید. 

به یاد داشته باشید که شاید بخواهید برای دریافت جزئیات خورشید گرفتگی سرعت شاتر خود را پایین بیاورید. دراین صورت به دیافراگم کوچک تر نیاز خواهید داشت. 

 

3- از لنز مناسب استفاده کنید

برای گرفتن یک عکس خوب از خورشید گرفتگی به یک لنز با قابلیت زوم بالا نیاز دارید. حداقل 300 میلی متر شروع خوبی است. ممکن است بعضی ها به شما لنزهای 800 میلی متری یا بیشتر را پیشنهاد بدهند اما باید بدانید که لنزهای سوپر-تله فوتو بسیار گران قیمت هستند. 300 تا 500 میلی متر سطح خوبی از زوم را بدون حذف هاله به شما می دهد. 

خورشید گرفتگی

 

اگر لنزی با این طول موجود نبود هنوز هم می توانید عکس های خوبی از خورشید گرفتگی بگیرید، فقط کمی کوچک تر خواهند شد. سعی کنید یک عکس از ماه کامل بگیرید تا ببینید که خورشید گرفتگی چقدر بزرگ می شود. 

درضمن تنها از خود خورشید گرفتگی عکس نگیرید بلکه از مناظر اطراف آن نیز عکس بگیرید. این عکس ها بسیار زیبا می شوند و نیاز به زوم کردن زیادی ندارند. از شات های کالیبراسیون خود استفاده کنید تا ببینید که عکس های شما چگونه می شوند. 

 

4- مکان مناسب را بیابید 

هنگام خورشید گرفتگی خورشید سه پایه خود را کجا باید قرار دهید؟ شاید خیلی به آن فکر نکرده باشید چرا که لنز شما رو به آسمان است، اما باید چند مورد را در نظر بگیرید. اگر می خواهید عکس منظره ای بگیرید و یا خورشید گرفتگی و مناظر اطراف در تصویر باشد به یک مکان بدون مانع نیاز دارید. اگر در یک پارک شلوغ باشید شاید این کار ساده نباشد. 

یافتن جایی که در آن درخت، سیم برق و دیگر موانع بلند نباشد کمک بزرگی به عکس شما می کند. همچنین سعی کنید از نور خیابان، مرکز شهر و دیگر منابع نور دور باشید ( مگر این که بخواهید به بخشی از عکس شما تبدیل شوند). رفتن به نقاط مرتفع در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. 

خورشید گرفتگی

سعی کنید جایی را بیابید که بتوانید عکس های خوب در آن بگیرید، چرا که وقتی خورشید گرفتگی شروع شد نمی توانید خیلی جای خود را تغییر دهید. 

 

5- اکسپوژر خود را هلالی کنید 

هلالی کردن اکسپوژر برای عکس برداری در نور کم بسیار مهم است. یک عکس با سطح اکسپوژری که فکر می کنید صحیح است بگیرید، سپس با اکسپوژر بالا و پایین نیز عکس بگیرید. سپس از بین آن ها یکی را انتخاب کنید یا آن ها را با هم ترکیب کنید. 

دوربین های بسیاری قابلیت هلالی کردن اکسپوژر به صورت خودکار را دارند. اگر در حالت کاملاٌ دستی عکس می گیرید می توانید به راحتی سرعت شاتر را کم و زیاد کنید تا تصاویر با اکسپوژر بالا و پایین بگیرید. 

 

6- عکس های زیادی بگیرید 

اگر می خواهید بهترین عکس ها را از خورشید گرفتگی کامل داشته باشید باید عکس های زیادی بگیرید. از زمانی که ماه شروع به تغییر کرد شروع به عکس برداری کنید. شما می توانید عکس های خوبی از خورشید گرفتگی غیر کامل بگیرید، از خورشید گرفتگی کامل چندین عکس بگیرید و بعد از آن نیز عکس های زیادی بگیرید. می توانید همه آن ها را با هم ترکیب کرده و عکسی بسیار زیبا بسازید. 

خورشید گرفتگی

 

حتی تغییرات کوچک در ماه یا تنظیمات دوربین می تواند تغییرات بزرگی در کیفیت عکس های شما ایجاد کند. تغییرات کوچکی را در تنظیمات خود ایجاد کنید. اکسپوژر طولانی تر یا روزنه های متفاوت را امتحان کنید. تنظیمات کالیبراسیون خود را تغییر ندهید اما چیزهای جدید را نیز امتحان کنید. 

عکاسان حرفه ای می توانند در چند دقیقه در طول خورشید گرفتگی عکس های زیادی بگیرند. لازم نیست شما آنقدر عکس بگیرید اما به یاد داشته باشید که هرچه عکس های بیشتری داشته باشید احتمال این که عکس های شما بهتر شوند بیشتر است. 

اما از زمان خود استفاده کنید و تا می توانید عکس بگیرید. نفس عمیقی بکشید و از یکی از زیباترین وقایع طبیعی لذت ببرید. 

 

آماده باشید و تمرین کنید

شاید پس از خواندن این مقاله فکر کنید که عکس برداری از خورشید گرفتگی کار سختی نیست. اما اینطور نیست. شاید وقتی که چنین پدیده ی عجیبی را دیدید همه ی این موارد را فراموش کنید. بد نیست که قبل از خود خورشید گرفتگی کمی تمرین کنید. 

می توانید با فیلتر خورشیدی در وسط روز تمرین عکاسی کنید و یا شب ها از ماه عکس بگیرید. شاید الان این کار به نظر مفید نباشد ولی روز واقعه از این که آماده بودید خوشحال خواهید شد. 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!