در پی مسدود شدن تماس صوتی صدای مدیرعامل تلگرام هم در آمد!

نوشته شده توسط:دی جی مهرزاد استار میکس | ۴ دیدگاه

در حدود یک هفته ای می‌شود که نرم افزار پیام رسان تلگرام به تیتر اول روزانه خبرگزاری ها و وبسایت های IT کشور تبدیل شده است و ما نیز در خصوص مشکلات پیش آمده برای این سرویس بعد از عرضه قابلیت تماس صوتی آن هم تا به امروز به کرّات صحبت کرده ایم. اما ساعاتی پیش آقای پاول دوروف موسس تلگرام مطلبی را در کانال اختصاصی خود منتشر کرد که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را در ادامه مطلب بخوانید.

تلگرام در حال حاضر محبوب ترین نرم افزار پیام رسان داخل کشور است. بنا بر آمارهایی که شرکت توسعه دهنده این پلتفرم ادعا می‌کند، تلگرام در ایران در حدود 40 میلیون کاربر فعال دارد که هر روز از این سرویس استفاده می‌کنند و این بدان معناست که حداقل نیمی از جمعیت کشور کاربر تلگرام هستند و از آن استفاده می‌کنند.

اما همانطور که گفتیم داستان ها و اتفاقات جدید بعد از ارائه قابلیت تماس صوتی این نرم افزار در روز جمعه هفته گذشته آغاز شد. در این مطلب قصد نداریم به بررسی مجموعه این اتفاقات بپردازیم و مطمئناً همه شما دوستان در جریان هستید که در حال حاضر این قابلیت برای همه ایرانیان از دسترس خارج شده و مراتب امر با دستور قضایی به بیش از 20 شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت از قبیل اپراتورهای موبایل و شرکت های ارائه دهنده سرویس ADSL و Wi-Max ابلاغ گردیده است.

جدای از مسئله مشکلات پیش آمده آقای پاول دوروف ساعاتی پیش مطلبی را در کانال رسمی خود در تلگرام منتشر کرده است که در آن بدون استفاده از اصطلاحات، به شرح فعالیت و هدف تلگرام پرداخته و از اتفاقاتی که برای این سرویس در سراسر جهان پیش آمده صحبت نموده است.

متن این مطلب به شرح زیر است:

همانطور که شما نیز باید شنیده باشید ما همین اواخر قابلیت تماس صوتی رمزگذاری شده را برای تلگرام ارائه نمودیم. استفاده از این قابلیت بسیار بسیار آسان است و به دلیل استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین، این قابلیت هر روز خود را بهبود خواهد داد.

به صورت شخصی باید بگویم که من بسیار کم از مکالمه صوتی تلفنی استفاده می‌کنم. زمانی که در روسیه زندگی می‌کردم خودم را به عادتی تمرین می‌دادم که هرگز از تماس صوتی با تلفن استفاده نکنم و این بدان خاطر بود که همه مکالماتی که در طول تماس صورت می‌گیرد به دلیل سازمان های مجری قانون فاسد، ضبط می‌شوند. این عادت حتی پس از اینکه روسیه را چند سال بعد از آن ترک نمودم نیز همراه من ماند. در این مورد من انتظار ندارم که دیگر مجریان قانون در دیگر کشورها به نسبت روسیه، احترام بیشتری برای حریم شخصی کاربران قائل باشند. به نظر من همه ی این نهادها در همه جای دنیا مثل هم هستند ولی برخی از آن صرفاً بازاریابی و تبلیغات بهتری از بقیه دارند.

اما عادت مکالمه من در حال حاضر تغییر کرده است و این به دلیل استفاده از تماس امن تلگرامی برای برقراری ارتباط با تیمم و خانواده ام است. متأسفانه همه ی افراد دنیا نمی‌توانند از این قابلیت مانند من لذت ببرند.

در کشورهایی مانند عربستان سعودی ترافیک نرم افزار تلگرام برای کاهش تمایل کاربران به آن با محدودیت هایی روبرو می‌شود و در دیگر کشورها مانند چین و عمان کل پلتفرم تلگرام به صورت کامل مسدود شده است. در ایران، جایی که تلگرام بیش از 40 میلیون کاربر فعال روزانه دارد تماس های صوتی تلگرام به صورت کامل و توسط همه ی ارائه دهندگان اینترنت (ثابت و همراه) کشور مسدود شده است و این به دلیل ابلاغ یک دستور قضایی صورت گرفته است.

تلگرام مدت هاست که با مشکلاتی از این دست با رگولاتوری ها در برخی مناطق دنیا روبروست و این بدان دلیل است که بر خلاف سرویس های پیام رسان دیگر، ما به حفظ حریم شخصی کاربران خود پایبند بوده ایم و هیچ گاه معامله ای را با دولت ها بر سر اطلاعاتی از این دست انجام نداده ایم. در سه سال و نیم فعالیت این شرکت، تلگرام به صورت دقیق «صِفر» بایت از اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت ها و نهادهای ثالث قرار داده است.

از سوی دیگر، سرویس هایی مانند WhatsApp مشکلاتی از این قبیل را در کشورهایی مانند چین، عربستان سعودی و ایران که سابقه سانسورسازی از این نوع دارند را به خود نمی‌بینند. این مورد بدان دلیل است که WhatsApp (و شرکت مادر آن Facebook) برای کسب سهم بیشتری از بازار، بر سر اعتماد کاربران خود تجارت می‌کنند. عبارت «WhatsApp و شرکت های ثالث نمی‌توانند پیام ها و مکالمات شما در WhatsApp را بشوند و یا ضبط کنند» نیز به صورت کامل غلط است. WhatsApp می‌تواند پیام ها و مکالمات صوتی شما را به صورت کامل بخواند و یا گوش دهد و آنها می‌تواند به صورتی که دیگران متوجهش نمی‌شوند، برای 99.99 درصد از کاربران خود، کلید های رمزگذاری را تغییر دهند. این ادعا برای تبلیغ «رمزگذاری End to End این نرم افزار» نیز بسیار زیاد است.

علاوه بر آن شرکت های ثالث دیگری مانند گوگل و اپل نیز به تاریخچه پیام های بسیاری از کاربران WhatsApp دسترسی کامل دارند. این بدان دلیل است که WhatsApp در ترفندی به کاربران خود آموزش داده که از اطلاعات خود در نرم افزار روی سرورهای آن پشتیبان بگیرند و جالب اینجاست که اشتراک گذاری این اطلاعات تنها با این شرکت ها نیست. اپل و گوگل مجبورند که با درخواست کشورها در خصوص در اختیار دادن اطلاعات کاربران‌شان با آن کشورها همکاری کنند.

رقبای ما با ابراز این ادعا که امن هستند در واقع یکی از بزرگترین فریب کاری ها در تاریخ بشریت را مرتکب شده اند.

در مقایسه با آنها تلگرام بر استفاده از رمزگذاری end-to-end که به وسیله یک فضای ابری اختصاصی برای پیام ها و فایل های چند رسانه ای پشتیبانی می‌شود، تکیه دارد. کلیدهای رمزگذاری نیز به بخش های چندگانه ای تقسیم می‌شوند و در حوزه های قضایی مختلفی پخش می‌شوند. این ساختار اطلاعات شما را صدها بار بیشتر از زمانی که از گوگل، اپل و فیسبوک استفاده می‌نمایید، محافظت می‌کند.

پس جای تعجب ندارد که دولت ها و رگولاتوری های مخابراتی دل خوشی از تلگرام نداشته باشند. بسیار خوب، به آنها اجازه دهید که ما را آنقدر که می‌خواهند مسدود کنند. ما اصول خود را تغییر نداده و به کاربران خود خیانت نخواهیم کرد. من می‌دانم که داشتن تلگرامی که به صورت کامل و یا در بخشی از آن محدود شده باشد جالب نیست. اما برخی اوقات این بهتر است که از سرویسی استفاده نکنید، تا به جای آن سرویسی داشته باشید که اصول خود در امنیت را فراموش کرده اند.

این همان دلیلی است که من برای سالها از مکالمه صوتی در روسیه و دیگر کشورها استفاده نکرده ام و البته همان دلیلی است که من به خاطرش، دوباره روی به استفاده از تماس صوتی، ولی این بار با استفاده از تلگرام، نموده ام.

خب دوستان عزیز مطلب مفصل آقای دوروف در بالا را خواندید. ایشان به مانند همیشه بسیار رُک و بی پرده صحبت های خود را بیان کرده اند و مسلماً بسیاری از این صحبت ها را همه ما می‌دانستیم و به آنها اندیشیده ایم. صحبت هایی که سال ها توسط انسان های در معرض خطر مانند ادوارد اسنودن و یا مسئولین بازنشسته سرویس های امنیتی کشورها بیان شده است. اما حالا مدیر یک شرکت فناوری در زمینه ارتباطات در مورد آن صحبت می‌کند و قطعاً می‌تواند فیدبک های متنوعی را به دنبال خود داشته باشد.

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!